“Tο να παρακολουθήσεις μια συναυλία ζωντανά είναι μια τελείως διαφορετική εμπειρία και ιδιαίτερα στην κλασική μουσική, όπου ο φυσικός ήχος διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο”.
Τη νεαρή Ροδίτισσα Χριστίνα-Μαρία Κώτη θα απολαύσουμε την Τετάρτη 1η Σεπτεμβρίου 2021 στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου σε ένα ρεσιτάλ πιάνου στα πλαίσια του 5ου Φεστιβάλ Καλλιτεχνικής Δημιουργίας Ροδίων.
Στη συνομιλία που είχαμε μαζί της μας μίλησε για τα όνειρα και τις επιθυμίες της, τη μουσική σκηνή του Λονδίνου όπου ζει εδώ και έξι χρόνια, καθώς και για την μεγάλη της αγάπη, το πιάνο!
Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη
Υπήρξε κάποιος καθοριστικός παράγοντας που σας έστρεψε προς τη μουσική;
Ξεκίνησα μαθήματα πιάνου σε ηλικία πέντε ετών με παρότρυνση της μητέρας μου, η οποία είναι και η ίδια μουσικός. Στη συνέχεια, ξανά μετά από δική της ενθάρρυνση, αποφάσισα να μπω στο Μουσικό Σχολείο.
Σε αυτό το σημείο όμως δεν είχα ακόμα αποφασίσει να ασχοληθώ με την μουσική. Γύρω στην ηλικία των δεκατεσσάρων ετών και κατά τη διάρκεια της φοίτησής μου στο Μουσικό Σχολείο της Ρόδου, αποφάσισα πως θέλω να ασχοληθώ με το πιάνο επαγγελματικά. Για μένα το πιάνο σε αυτή την ηλικία αποτελούσε ήδη αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μου, αλλά και έναν μοναδικό τρόπο έκφρασης.
Σαφώς πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτή την απόφασή μου έπαιξαν τόσο ο δάσκαλος μου στο σχολείο όσο και η μητέρα μου.
Γιατί από όλα τα μουσικά όργανα διαλέξατε το πιάνο;
Όπως είπα ξεκίνησα μαθήματα πιάνου λόγω της μητέρας μου, η οποία είναι και η ίδια πιανίστρια. Στην πορεία όμως με κέρδισαν οι απίστευτες δυνατότητες αυτού του οργάνου, καθώς μπορεί να λειτουργήσει σαν μια ορχήστρα (πολυφωνικά αλλά και λόγω της ποικιλίας των ηχοχρωμάτων που διαθέτει), αλλά και το τεράστιο ρεπερτόριο που έχει γραφτεί για αυτό.
Ποιές προκλήσεις αντιμετωπίζει σήμερα ένας νέος καλλιτέχνης;
Θεωρώ πως οι δυσκολίες είναι πολύ μεγαλύτερες σε σχέση με το παρελθόν. Από τη μία με την εξέλιξη της τεχνολογίας έχουμε πολύ πιο εύκολη πρόσβαση στα πάντα, αλλά ταυτόχρονα πιστεύω πως ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγαλύτερος.
Είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσεις. Υπάρχουν αμέτρητοι διαγωνισμοί, μουσικές ακαδημίες και φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο. Η κλασική μουσική πλέον έχει διαδοθεί σε κάθε γωνιά του πλανήτη και υπάρχουν εκατομμύρια σπουδαστές σε όλες τις χώρες. Μην ξεχνάμε ότι το πιάνο είναι το δημοφιλέστερο όργανο παγκοσμίως στην κλασική μουσική.
Ποιους συνθέτες θαυμάζετε;
Θαυμάζω πάρα πολλούς πασίγνωστους συνθέτες όπως ο Μπαχ, ο Μπετόβεν, ο Λιστ, ο Σοπέν, καθώς και σύγχρονους συνθέτες, πολλούς εν ζωή, όλους τους για διαφορετικούς λόγους.
Τρέφω όμως μια ιδιαίτερη αγάπη για τους Γάλλους συνθέτες του 20ου αιώνα, τους λεγόμενους ιμπρεσιονιστές (Ντεμπυσί, Ραβέλ κ.α.)
Οι νότες ή οι παύσεις έχουν μεγαλύτερη σημασία;
Θα έλεγα πως και τα δύο είναι εξίσου σημαντικά για μένα. Βασική αρχή της δημιουργίας αλλά και κάθε αντίθεσης είναι ότι το ένα δεν θα μπορούσε να υπάρξει χωρίς το άλλο.
Οι παύσεις μας επιτρέπουν να επεξεργαστούμε, να τονίσουμε και να δώσουμε ιδιαίτερη σημασία είτε στις νότες που έχουν προηγηθεί είτε σε αυτές που έπονται και το αντίστροφο.
Υπάρχουν άνθρωποι που σας έχουν βαθιά επηρεάσει;
Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που με έχουν επηρεάσει, πρωτίστως η οικογένειά μου και οι καθηγητές μου, χωρίς την στήριξη των οποίων ίσως να μην είχα ακολουθήσει αυτό το δρόμο.
Πιστεύω πως ήμουν τυχερή διότι είχα πάντα καθηγητές και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που μου μετέφεραν την αγάπη τους για το πιάνο και μου έδιναν ερεθίσματα για να εξελιχθώ όσο γίνεται περισσότερο.
Πώς είναι η μουσική σκηνή στο Λονδίνο;
Θα έλεγα πως διαφέρει αρκετά από την Ελλάδα ή τουλάχιστον από την Ρόδο. Το Λονδίνο είναι μια μητρόπολη της μουσικής και του πολιτισμού γενικότερα. Οι μεγαλύτεροι καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο δίνουν τακτικά συναυλίες εκεί και ως αποτέλεσμα έχει κανείς την ευκαιρία να ακούσει κάποιους από τους σημαντικότερους εν ζωή δημιουργούς και ερμηνευτές.
Επίσης γενικότερα η διδασκαλία και εκμάθηση της κλασικής μουσικής γίνεται με πολύ διαφορετικό τρόπο. Θα έλεγα ότι η κλασική μουσική είναι πιο οικεία στον κόσμο, καθώς αποτελεί κομμάτι της κουλτούρας του.
Η εξέλιξη της τεχνολογίας και το διαδίκτυο υποστηρίζουν ή υπονομεύουν την κλασική μουσική, κατά τη γνώμη σας;
Πιστεύω πως μάλλον την υποστηρίζουν παρά την υπονομεύουν. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας θα μπορούσε να συμβάλει στο να γίνει η κλασική μουσική πιο προσιτή καθώς πλέον μπορείς να παρακολουθήσεις οποιαδήποτε συναυλία/ηχογράφηση θέλεις με το πάτημα ενός κουμπιού.
Σαφώς βέβαια αυτό θα μπορούσε να σημαίνει πως οι περισσότεροι λόγω του πόσο εύκολο είναι πλέον να παρακολουθήσεις κάτι διαδικτυακά θα αποθαρρύνονταν από το να πάνε σε μία ζωντανή συναυλία.
Προσωπικά πιστεύω ότι το να παρακολουθήσεις μια συναυλία ζωντανά είναι μια τελείως διαφορετική εμπειρία και ιδιαίτερα στην κλασική μουσική όπου ο φυσικός ήχος διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο.
Ποια ήταν η πιο σημαντική εμπειρία σας μέχρι τώρα σε σχέση με την τέχνη σας;
Υπάρχουν αρκετές εμπειρίες που είναι πολύ σημαντικές. Οι περισσότερες σχετίζονται με τη συμμετοχή μου σε φεστιβάλ, σεμινάρια και masterclasses σε διάφορα μέρη.
Σίγουρα μια πολύ σημαντική εμπειρία ήταν η συμμετοχή μου στο καλοκαιρινό φεστιβάλ της Gnessin Academy στη Μόσχα, από όπου απέκτησα πολλές εμπειρίες και γνώσεις, συμπεριλαμβανομένης και της πρώτης μου σύμπραξης με ορχήστρα σε συναυλία που έγινε στην ακαδημία.
Επίσης η πρώτη μου βράβευση σε διεθνή διαγωνισμό στην Ιταλία αλλά και διάφορα πρότζεκτ στα οποία συμμετείχα φέτος που αφορούν στην ηχογράφηση κομματιών από συνθέτες λιγότερο γνωστούς που έμειναν στο περιθώριο με σκοπό την αναβίωση των έργων τους και την διάδοσή τους στο ευρύ κοινό.
Πώς ονειρεύεστε το μέλλον σας;
Για το κοντινό μέλλον θα ήθελα να μπορέσω να συνεχίσω τις σπουδές μου και να εξελιχθώ όσο γίνεται περισσότερο σε αυτό που κάνω. Για να είμαι ειλικρινής όπως κάθε πιανίστας, θα ήθελα να μπορέσω να δώσω συναυλίες σε διάφορες χώρες καθώς και να συμμετάσχω σε διεθνείς διαγωνισμούς και φεστιβάλ.
Βέβαια τον τελευταίο καιρό, λόγω της κατάστασης στην οποία ζούμε όπου η ζωντανή μουσική έχει σχεδόν εξαφανιστεί, έχω κατασταλάξει στο ότι το πιο σημαντικό για μένα είναι να μπορώ να μοιράζομαι την μουσική μου με τον κόσμο, να μπορώ να δώσω κάτι από όλα αυτά που εγώ εισπράττω από τη μουσική στους ανθρώπους που με ακούνε.
Σας ευχαριστώ.
Η Χριστίνα Μαρία Κώτη αποφοίτησε με άριστα από το τμήμα μουσικής του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης (κατεύθυνση ερμηνείας και σύνθεσης) first class honours Bachelor of Music degree.
Είναι υπότροφη μεταπτυχιακή φοιτήτρια πιανιστικής ερμηνείας στο Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance με καθηγήτριες την Deniz Gelenbe – Arman και την Penelope Roskell.
Έχει συμμετάσχει και διακριθεί με πρώτα, δεύτερα και τρίτα βραβεία σε διεθνή μουσικά φεστιβάλ και διαγωνισμούς, όπως Gnessin Academy summer festival, Concorso Internazionale Pianistico città Villafranca di Verona, Glasgow Music Festival, Dinu Lipatti International Piano Competition. Έχει δώσει συναυλίες εκτός από την Ελλάδα στη Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία και Ρωσία.
Συχνά συμμετέχει ως ενεργό μέλος σε masterclasses με γνωστούς πιανίστες και καθηγητές πιάνου όπως Pascal Rogé, Paul Roberts, Aaron Shorr, Ναταλία Μιχαηλίδου, Δημήτρης Τουφεξής, Μαρτίνος Τιρίμος, Petras Geniusas και Tatiana Svistunova. Είναι αριστούχος απόφοιτη του Μουσικού Σχολείου Ρόδου και κάτοχος πτυχίου και διπλώματος πιάνου επίσης με άριστα (καθηγητής Πέτρος Τσιμπερόπουλος). Η Χριστίνα Μαρία ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τη μουσική δωματίου και έχει συνεργαστεί με μουσικούς που παίζουν διάφορα όργανα αλλά και τραγουδιστές/στριες. Ήταν ανάμεσα στους/στις φιναλίστ των διαγωνισμών για ντουέτα πιάνου φωνής Lilian Ash French Song and Elisabeth Schumann German song Competitions. Έχει συμμετάσχει σε ηχογραφήσεις,όπως “Flip the Stem and Forgotten Voices”, “celebration of International Women’s Day 2021” με σκοπό να γίνουν γνωστά έργα περιθωριοποιημένων συνθετών και συνθετριών.