“Η κατάθεση ψυχής του φωτογράφου στις εικόνες του, θεωρώ οτι είναι η βασικότερη προϋπόθεση που πρέπει να πληροί μία φωτογραφία για να την χαρακτηρίσουμε καλή”
Η Υρώ Χρυσάνθου έχει πάθος με την φωτογραφία. Διοργανώνει το 2ο Φεστιβάλ Φωτογραφίας Νοτίου Αιγαίου, εμπλουτισμένο με πολλές εκδηλώσεις και σημαντικούς καλεσμένους και μας μιλάει γι’ αυτό και πολλά άλλα.
Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη
Κυρία Χρυσάνθου, πώς και πότε ξεκίνησε το προσωπικό σας ταξίδι στον χώρο της φωτογραφίας;
Το προσωπικό μου ταξίδι στον χώρο της Φωτογραφίας ξεκίνησε επίσημα ως φοιτήτρια στη σχολή φωτογραφίας και οπτικοακουστικών τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Πρόλαβα το μεταίχμιο, απο την αναλογική στην ψηφιακή εποχή της φωτογραφίας.
Ο σκοτεινός θάλαμος, οι λεκάνες με τα χημικά και το καρδιοχτύπι μέχρι να εμφανιστεί η εικόνα με μάγεψαν!
Έκτοτε, το “μαγικό” ταξίδι στον χώρο της φωτογραφίας συνεχίζεται και εξελίσσεται σταδιακά.
Πώς προέκυψε η ιδέα του “Φεστιβάλ Φωτογραφίας Νοτίου Αιγαίου”;
Η ιδέα του φεστιβάλ προέκυψε το 2019.
Τότε γεννήθηκε έντονα η επιθυμία ενός φωτογραφικού φεστιβάλ, με πυρήνα το Νότιο Αιγαίο, θεωρώντας ότι θα προσφέρει άπειρα οφέλη σε αυτόν που αγαπάει την φωτογραφία και δεν έχει την δυνατότητα να παρακολουθεί αντίστοιχα events, που διοργανώνονται τακτικα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Στο “Φωτογραφικό Εργαστήρι Ρόδου” έχουμε την τύχη να βρίσκονται δίπλα μας άνθρωποι καταξιωμένοι, με εμπειρία στον χώρο της φωτογραφίας.
Ο δρ. Τάκης Τζίμας, καθηγητής της σχολής φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και εκδότης του περιοδικού “Φωτογράφος” και ο “Gallaios Photostore” υπήρξαν υποστηρικτές της ιδέας.
Με την συμβολή τους και την υπερ-προσπάθεια των μαθητών του Φωτογραφικού Εργαστηρίου Ρόδου, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, για πρώτη φορά το 2019 το “1ο Φωτογραφικό Φεστιβάλ Νοτίου Αιγαίου”.
Ποιο χρονικό διάστημα και σε ποιες συνθήκες τραβήχτηκαν οι φωτογραφίες που θα δούμε;
Το θέμα του φετινού Φεστιβάλ είναι «Φωτο-Δημιουργία εν καιρώ πανδημίας».
Η θετική πλευρά της πιο δραματικής περιόδου που έχει βιώσει η ανθρωπότητα την περίοδο της πανδημίας του covid-19.
Η ανάγκη της κοινωνίας για επικοινωνία, προσωπική εξέλιξη και δημιουργία μέσα απο την αγάπη μας για την Φωτογραφία έστεψαν με επιτυχία πέραν των προσδοκιών μας τα σεμινάρια Φωτογραφίας, την δραματική αυτή περίοδο.
Κάθε σεμινάριο και άπειρα θετικά συναισθήματα που πήγαιναν κόντρα στο αδιέξοδο του εγκλεισμού και της στασιμότητας της κοινωνίας.
Με διαφορετική ματιά είδαμε τον κόσμο γύρω μας, εκτιμήσαμε τις ανατολές και τα ηλιοβασιλέματα και ο απλός περίπατος απέκτησε βαθύτερο νόημα.
Εξελιχθήκαμε φωτογραφικά, αλλά και ως άνθρωποι εξερευνώντας την φωτογραφία, αλλά και τον εαυτό μας μέσα από αυτή.
Κάθε περίοδος εγκλεισμού ήταν για εμάς και μία “ευκαιρία” για ένα project “Φωτογραφικών Εφαρμογών” και πειραματισμού, ανακαλυπτοντας περισσότερες δυνατότητες της φωτογραφικής μηχανής μας, ακόμα και του κινητού τηλεφώνου.
Το σπουδαιότερο όμως ήταν ότι άνθρωποι που αγαπούν την φωτογραφία ενώθηκαν, αντάλλασσαν “καλημέρες” και εικόνες απο τον δικό του τόπο ο καθένας, απο το δικό του σπιτικό.
Η Φωτογραφία έγινε… «Φωτο-Δημιουργία», μία συνάντηση με φίλους, μία τονωτική ένεση θετικής ενέργειας.
Το «Φωτογραφικό Εργαστήρι Ρόδου» σε συνεργασία με τον Δ.Ο.Π.Α.Ρ και την συμβολή του Περιοδικού «Φωτογράφος» απλώθηκε σε όλο το Νότιο Αιγαίο μέσα απο τις διαδικτυακές γέφυρες των Σεμιναρίων Φωτογραφίας του Κ.Ε.Κ “Γεώργιος Γεννηματάς” της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Το Νότιο Αιγαίο Φωτο-Δημιούργησε “παρέα” εν καιρώ πανδημίας!
Η Φωτογραφική έκθεση δίνει το δικό μας θετικό στίγμα την περίοδο του lockdown.
Οι εικόνες αυτές τραβήχτηκαν απο ανθρώπους που επίμονα αντιστάθηκαν στην στασιμότητα και την υποτονικότητα των ημερών, αντιθέτως εξελίχθηκαν και απέκτησαν νέες γνώσεις και φίλους.
Η άλλη όψη μιας οπτικής και στάση ζωής που παρέμεινε επίμονα αισιόδοξη παρά τις δυσκολίες των ημερών.
Αυτήν ακριβώς την όψη θέλει να παρουσιάσει η Φωτογραφική έκθεση στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης.
Ο αριθμός των φωτογραφιών που υποβλήθηκαν από τους μαθητές στην διάρκεια των σεμιναρίων ξεπέρασε κάθε προσδοκία.
Σχεδόν 5.000 φωτογραφίες από τις οποίες επιλέχθηκαν οι 100 ως αναφορά στις πιο δημιουργικές στιγμές της περιόδου αυτής με τρεις θεματικές κατευθύνσεις: Μνημείο – Αρχαιολογικοί Χώροι, Τοπίο και Τεχνικές Εφαρμογές.
Μετά την προσωπική μου επαφή με 350 περίπου αρχάριους και ερασιτέχνες φωτογράφους που παρακολούθησαν τα Σεμινάρια Φωτογραφίας, θεωρώ ότι είναι μια “μοναδική περίοδος της Φωτογραφίας”.
Τι σημαίνει για εσάς «φωτογραφίζω»;
Για εμένα προσωπικά, η λέξη «φωτογραφίζω» σημαίνει «ευλογία». Η φωτογραφία είναι η ψυχοθεραπεία μου και ευχαριστώ τον Θεό γι’ αυτό. Όλα τα άλλα είναι δευτερεύουσας σημασίας.
Η εμπειρία σας από τα μαθήματα φωτογραφίας που διδάσκετε σας έδειξε ότι το να γίνει κάποιος καλός φωτογράφος είναι κυρίως θέμα ταλέντου, γνώσεων ή εξάσκησης;
Θα σας απαντήσω ως εξής.
Συνάντησα ανθρώπους με ταλέντο στην φωτογραφία που δεν έγιναν φωτογράφοι.
Συνάντησα φωτογράφους με γνώσεις στην φωτογραφία που δεν ήταν καλοί φωτογράφοι.
Συνάντησα πραγματικά καλούς φωτογράφους που ήταν άνθρωποι με ΠΑΘΟΣ για την φωτογραφία.
Τα συμπεράσματα δικά σας…
Ποιοί καλλιτέχνες-φωτογράφοι σας έχουν εμπνεύσει;
Ένας είναι ο φωτογράφος που με ενέπνευσε και με στιγμάτισε.
Ο βραβευμένος Έλληνας φωτογράφος παγκόσμιας εμβέλειας, ο αείμνηστος Γιάννης Μπεχράκης, φωτορεπόρτερ και επικεφαλής του φωτογραφικού τμήματος του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters στην Ελλάδα.
Είχα την τιμή να τον γνωρίσω. Έκτοτε άλλαξε η πορεία μου στον φωτογραφικό χώρο, αλλά και εγώ προσωπικά ώς άνθρωπος.
Όλα απέκτησαν ουσιαστικότερο νόημα. Η οπτική και η στάση ζωής μου διαφοροποιήθηκαν σε όλους τους τομείς.
Η εξέλιξη της τεχνολογίας υπονομεύει ή βοηθάει την τέχνη της φωτογραφίας;
Η τέχνη της φωτογραφίας, δεν υπονομεύεται απο την εξέλιξη της τεχνολογίας, λόγω του ότι η “Τέχνη της Φωτογραφίας” δεν σχετίζεται με την τεχνολογία σε αυτό το επίπεδο.
Θα αναφέρω ως παράδειγμα την “camera obscura”. Ο πρώτος «σκοτεινός θάλαμος» στην ιστορία της φωτογραφίας, που ήταν ένα κουτί με μία οπή.
Αυτή η εφεύρεση οδήγησε στη φωτογραφία, τη φωτογραφική μηχανή και κατ’ επέκταση στην “Τέχνη της Φωτογραφίας”.
Οφείλω όμως να επισημάνω ότι η τεχνολογία βοήθησε αδιαμφισβήτητα τον κλάδο της φωτογραφίας, ως προς την δημοφιλία, την προσέγγιση και την εξοικείωση των ανθρώπων προς αυτήν.
Εάν όμως δημιουργούν “Τέχνη” όσοι φωτογραφίζουν, αυτό είναι κάτι άλλο.
Ποιες προϋποθέσεις κατά τη γνώμη σας χρειάζεται να πληροί μία φωτογραφία για να την χαρακτηρίσουμε καλή;
Θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ στα σημαντικότερα.
Η κατάθεση της “ψυχής του φωτογραφου” στις εικόνες του, θεωρώ οτι είναι η βασικότερη προϋπόθεση μεταξύ των άλλων, που πρέπει να πληροί μία φωτογραφία για να την χαρακτηρίσουμε “καλή” .
Αντιθέτως , η βασικότερη προϋπόθεση που ΔΕΝ πρέπει να πληροί μία φωτογραφία για να την χαρακτηρίσουμε “καλή” είναι τα “Likes”.
Τι σας αρέσει πιο πολύ απ’ όλα να φωτογραφίζετε και γιατί;
Είναι πολλά τα θέματα που μου αρέσουν να φωτογραφίζω, καθώς προσπαθώ να εξελίσσομαι φωτογραφικά συνεχώς.
Η Αεροφωτογραφία και Βίντεο με πτήσεις Drone είναι μία νέα προσέγγιση.
Μου αρέσει γιατί μου προσφέρει μία διαφορετική οπτική.
Πώς φαντάζεστε το ιδανικό σας μέλλον;
Το ιδανικό μου μέλλον εύχομαι να είναι αρχικά με όλα αυτα που κάποτε θεωρούνταν αυτονόητα και “κλισέ”.
Υγεία, Ειρήνη, Αγάπη σε όλο τον κόσμο, δίπλα στην οικογένεια, τους φίλους μου και ό,τι σπουδαιότερο έχω, τα παιδια μου.
Τα υπόλοιπα …γίνονται !
Σας ευχαριστώ.
Η Υρώ Χρυσάνθου είναι:
- Πτυχιούχος Φωτογράφος του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
- Πρόεδρος Συλλόγου “PHOTO-SYNTHESIS | SOUTH AEGEAN”
- Υπεύθυνη «Φωτογραφικού Εργαστηρίου Ρόδου» σε συνεργασία με τον ΔΟΠΑΡ
- Εισηγήτρια Σεμιναρίων Φωτογραφίας “ΚΕΚ Γεώργιος Γεννηματάς” της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου