Εκδηλώσεις για τα 40 χρόνια του μουσικού εργαστηρίου “Λαβύρινθος”
Το μουσικό εργαστήρι Λαβύρινθος φέτος συμπληρώνει 40 χρόνια ύπαρξης.
Σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Αρχανών Αστερουσίων & τον Σύλλογο Φίλων Μουσικού Εργαστηρίου Λαβύρινθος και με προτεινόμενη στήριξη από το Υπουργείο Πολιτισμού θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις (συναυλίες και σεμινάρια) που χαρακτηρίζονται από την συμμετοχή δεκάδων νέων -κυρίως από την Ελλάδα- μουσικών, από την προσπάθεια ανάδειξης και προβολής νέων δημιουργιών στο χώρο των ελληνικών μουσικών παραδόσεων και φυσικά από την πολυπολιτισμική διάσταση των συμπράξεων που διαχρονικά ταυτίζονται με το μουσικό εργαστήρι και τη φιλοσοφία του.
Το κύριο χαρακτηριστικό του μουσικού εργαστηρίου Λαβύρινθος δεν είναι η ενασχόλησή του με τις σπουδαιότερες μουσικές παραδόσεις του Κόσμου. Είναι βασικά η διάθεση δημιουργικής επαφής των μουσικών με τα ιδιαίτερα στοιχεία τους και φυσικά η πρόθεση να ανανεωθούν και να κρατηθούν ζωντανές στο χρόνο στηριζόμενες σε αυτά που έχουν να προσφέρουν και όχι ως «μουσειακό είδος».
Οι μουσικές εκδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί για την Άνοιξη θα πραγματοποιηθούν στην Αίθουσα Πολιτισμού του Δημαρχείου στα Πεζά, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Δεδομένων των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων που επέφερε η σεισμική δραστηριότητα στον τόπο με τον οποίο έχουμε ταυτίσει την δραστηριότητά μας θα ανακοινωθούν πρωτοβουλίες που θα λάβουν χώρα στη διάρκεια των εκδηλώσεων με στόχο τη στήριξη των σεισμοπλήκτων.
Πρόγραμμα συναυλιών
31 Μαρτίου 2022 – Ο Λαβύρινθος στη μουσική της Κρήτης Ι
Το Μουσικό Εργαστήρι Λαβύρινθος, αν και ασχολείται με ένα πολύ ευρύ φάσμα τροπικών μουσικών παραδόσεων πάντα διατηρεί μια ιδιαίτερη και στενή σχέση με τη μουσική της Κρήτης. Από τα πρώτα του χρόνια ο Λαβύρινθος πλαισιωνόταν από ένα πυρήνα ιδιαίτερα αξιόλογων Κρητών συνεργατών όπως οι Μήτσος, Βασίλης και Μιχάλης Σταυρακάκης, ο Γιώργος Ξυλούρης (Ψαρογιώργης) και η Σπυριδούλα Τουτουδάκη.
Στη συνέχεια αναδύθηκε μια νεότερη γενιά συνεργατών όπως είναι ο Στέλιος Πετράκης, ο Γιώργος Μανωλάκης, η Κέλυ Θωμά, ο Ζαχάρης Σπυριδάκης και πολλοί ακόμα.
Το κύριο χαρακτηριστικό όλων αυτών των ανθρώπων είναι η κοινή τους πίστη ότι η μουσική της Κρήτης οφείλει να στηριχτεί στη σημερινή δημιουργία όσο και στην ιστορική της διάσταση και ότι η σημερινή δημιουργία πρέπει να βασίζεται τόσο σε βαθιά γνώση του συσσωρευμένου υλικού του παρελθόντος όσο και στη φαντασία και στους ανοικτούς ορίζοντες των σημερινών εκπροσώπων της. Στη συναυλία αυτή θα ακούσουμε μια επιλογή από συνθέσεις των μουσικών που συμμετέχουν και που εκφράζουν ακριβώς αυτή την αντίληψη.
Συντελεστές:
- Γιώργης Ξυλούρης
- Σπυριδούλα Τουτουδακη
- Μιχάλης Σταυρακάκης
- Στέλιος Πετράκης
- Γιώργος Σταυρακάκης
- Δημήτρης Σιδερής
- Γιώργος Ζαχαριουδάκης
- Χάρης Μπάκας
- Κέλυ Θωμά
- Ross Daly
1 Απριλίου 2022-Κλασσική Μουσική του Ιράν
Σε αυτό το πρόγραμμα ιρανικής μουσικής, το κύριο μέρος της παράστασης θα βασίζεται σε έναν αυτοσχεδιασμό στα Dastgah Homayoun και Dastgah Shour και τους συναφείς τρόπους τους. Αυτός ο αυτοσχεδιασμός έχει ως επί το πλείστον μια φόρμα «Avazi» (η οποία είναι ένα μη μετρικό στυλ rubato παρόμοιο με το Taksim), αλλά θα μπορούσε επίσης να αναπτυχθεί με πιο ρυθμικό τρόπο.
Κατά τη διάρκεια αυτού του προγράμματος θα παιχτούν και κάποιες συγκεκριμένες συνθέσεις. Μερικές από αυτές τις συνθέσεις προέρχονται από το ρεπερτόριο Dastgah των αρχών του 20ου αιώνα, ενώ άλλες είναι πιο σύγχρονα κομμάτια.
Συντελεστές:
- Yasamin Shahhosseini
- Pedram Khavarzamini
2 Απριλίου 2022-Συνθέσεις του Ross Daly
Από τα πρώτα χρόνια που ασχολούμαι με τη μουσική, η σύνθεση πάντα ήταν αυτό που ασκούσε τη μεγαλύτερη έλξη σε μένα. Αν και ασχολούμαι πολλές δεκαετίες τώρα με τη μελέτη διαχρονικών τροπικών μουσικών παραδόσεων, ως κορυφαία προοπτική για μένα στα πλαίσια αυτού του ενδιαφέροντος, ήταν πάντα αυτή του να μπορέσω να αξιοποιήσω δημιουργικά, με τη μορφή της σύνθεσης, την όποια γνώση μπορούσα να συγκεντρώσω.
Στις συνθέσεις μου συχνά χρησιμοποιώ υπαρκτές φόρμες που προέρχονται από τις παραδόσεις με τις οποίες έχω ασχοληθεί, ενώ άλλες φορές αφήνομαι σε κάπως πιο «ελεύθερες» δομές. Οι «διαδρομές» αυτές, ανάμεσα στο ορισμένο και στο ελεύθερο, αποτελούν τη δική μου αναζήτησή μιας βαθύτερης αρμονίας στα πλαίσια της οποίας αναδύονται τα όσα είναι για μένα ιερά.
Συντελεστές:
- Ross Daly
- Κέλυ Θωμά
- Mayu Shviro
- Yasamine Shahhosseini
- Χάρης Λαμπράκης
- Pedram Khavarzamini
- Muhittin Temel
3 Απριλίου 2022- Ο Λαβύρινθος στη μουσική της Κρήτης ΙΙ
Συντελεστές:
- Βασίλης Σταυρακακης
- Ευγενία Τόλη
- Ζαχαρίας Σπυριδάκης
- Γιώργος Μανωλάκης
- Γιάννης Παπατζανής
- Γιώργος Σταυρακάκης
- Κέλυ Θωμά
- Ross Daly
Ελεύθερη είσοδος με παράκληση ενίσχυσης των σεισμόπληκτων της περιοχής.
Ώρα έναρξης: 21.00
Αίθουσα Πολιτισμού του Δημαρχείου, Πεζά
Στην Αίθουσα Πολιτισμού του Δημαρχείου στα Πεζά πριν την έναρξη, κατά την είσοδο και την παραμονή του κοινού στο χώρο θα εφαρμόζονται τα ισχύοντα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από την πανδημία COVID-19.
Πρόγραμμα σεμιναρίων
Pedram Khavarzamini | Τόμπακ 24-29/3
Το σεμινάριο εστιάζει στο ρόλο του τόμπακ στη διαμόρφωση της Περσικής μουσικής, θα μελετηθούν τεχνικές και ρυθμικοί κύκλοι απαραίτητοι για το παίξιμο του οργάνου. Επιπλέον θα διδαχθούν κάποιες συνθέσεις και ρυθμικά μοτίβα (παλαιά & νέα).
Κέλυ Θωμά | Ρεπερτόριο & Τεχνική στη Λύρα 24-29/3
Αυτό το σεμινάριο θα επικεντρωθεί σε συνθέσεις για λύρα καθώς και ασκήσεις για δοξάρι, τονικότητα, ακρίβεια, τρίλιες και στολίδια. Η Κέλυ Θωμά θα επιδείξει και θα αναλύσει πώς αυτές οι συνθέσεις ερμηνεύονται στη λύρα – συγκεκριμένα σε αυτήν με συμπαθητικές χορδές – σε ότι αφορά το ύφος, την τεχνική, τα στολίδια, τις παραλλαγές και την προσέγγιση. Το ρεπερτόριο θα επικεντρωθεί σε σύγχρονες συνθέσεις που γράφτηκαν για τη λύρα τα τελευταία 40 χρόνια, με επιρροές από διάφορες τροπικές μουσικές παραδόσεις καθώς και κάποιες παλιότερες και παραδοσιακές συνθέσεις που καταδεικνύουν το εύρος των δυνατοτήτων στο όργανο.
Αυτό το μάθημα απευθύνεται σε μουσικούς με κύριο όργανο τη λύρα καθώς και σε μουσικούς με διαφορετικά τοξωτά όργανα, αρκεί να έχουν ικανοποιητικό επίπεδο και άνεση με αυτό. Οι μαθητές αναμένεται να μάθουν περίπου ένα κομμάτι ανά τρίωρο μάθημα.
Χάρης Λαμπράκης Ι Ρυθμικός Αυτοσχεδιασμός 4-9/4
Το σεμινάριο, αν και έχει να κάνει με τον ρυθμικό αυτοσχεδιασμό, απευθύνεται σε μουσικούς και μαθητές μελωδικών οργάνων. Οι συμμετέχοντες πρέπει να έχουν τουλάχιστον μία μέση εμπειρία επάνω στο όργανο με το οποίο θέλουν να αναπτύξουν τον αυτοσχεδιασμό μέσα στο πλαίσιο ενός δεδομένου ρυθμού.
Θα γίνει μία προσπάθεια ανάλυσης και εμβάθυνσης στα ρυθμικά, μελωδικά και γενικότερα δομικά στοιχεία του τροπικού ρυθμικού αυτοσχεδιασμού, έχοντας ως αφετηρία το ρεπερτόριο των Βαλκανίων, της Ελλάδας, της Τουρκίας και της ευρύτερης περιοχής. Στη συνέχεια αυτή η τροπικότητα θα εμπλουτιστεί με στοιχεία άλλων μουσικών παραδόσεων (Ινδία, Αφρική κ.ά.).
Yasamin Shahhosseini – To Ούτι στην Ιρανική Μουσική 4-9/4
Το σεμινάριο θα επικεντρωθεί στο τρόπο που χρησιμοποιείται το ούτι στην ιρανική μουσική. Αντικείμενο μελέτης θα είναι συνθέσεις που προέρχονται από το ιρανικό ρεπερτόριο σε διαφορετικά Dastgah /Avaz (τρόποι).
Καθώς οι περισσότερες από αυτές τις συνθέσεις προορίζονται αρχικά για τα άλλα ιρανικά όργανα (όπως το Ταρ, το Σετάρ, η Καμάντσα), στόχος μας σε αυτό το μάθημα, θα είναι να τις αποδομήσουμε ώστε να τις εκτελέσουμε στο ούτι και να εμβαθύνουμε στο ύφος & στην τεχνική, σε συνδυασμό με αυτοσχεδιασμούς.
Ross Daly | Φρασεολογία των Μακάμ 11-16/4
Η φρασεολογία των Μακάμ είναι ένα σεμινάριο σχεδιασμένο ώστε να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν τα μακάμ κυρίως μέσω των ‘φράσεων’ και όχι μέσω της θεωρίας με κλίμακες. Με τον τρόπο αυτό, σταδιακά ο ήχος και η έννοια των μακάμ γίνονται οικεία, επιτρέποντας να ενσωματωθούν με φυσικότητα και ευχέρεια στο εκάστοτε μουσικό υπόβαθρο.
Οι συνθέσεις που θα μελετηθούν έχουν επιλεχθεί χάρη στην ποικιλία και στην καθαρότητα των φράσεων και θα αναλυθούν σε βάθος κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, εστιάζοντας ειδικότερα στις περισσότερο χαρακτηριστικές φράσεις των μακάμ. Μάλιστα θα επικεντρωθούμε σε μερικά από τα βασικά μακάμ τα οποία αποτελούν τη βάση για τα περισσότερo πολύπλοκα. Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο θα χρησιμοποιηθεί και υλικό από διαφορετικές πηγές.
Γιώργης Ξυλούρης | Ρεπερτόριο & Τεχνική στο Λαούτο 11-16/4
Ο Γιώργος Ξυλούρης (Ψαρογιώργης) είναι ένας εμβληματικός μουσικός για την Κρήτη που έχει κερδίσει την αγάπη και την βαθιά εκτίμηση των φιλόμουσων πέρα από τα όρια της Κρήτης και της Ελλάδας ακόμα. Αναγνωρισμένος δεξιοτέχνης του λαούτου, τραγουδιστής συναρπαστικός με μια εσωτερικότητα που σπάνια συναντάμε πια στους σύγχρονους καλλιτέχνες, και ένας μουσικός που η συνολική του παρουσία στο χώρο της Κρητικής μουσικής αποπνέει μια ξεχωριστή ποιότητα και αισθητική, ο Ψαρογιώργης δεν είναι απλώς ένας καλός λαουτιέρης ή ένας καλός τραγουδιστής. Είναι μάλλον μια μορφή που ενσαρκώνει όλες τις αρετές και τους ανοικτούς ορίζοντες του Κρητικού πολιτισμού με απόλυτη ισορροπία και φυσικότητα.
Συνεπώς ένα σεμινάριο μαζί του δεν είναι απλώς ένα μάθημα λαούτου, φωνής η Κρητικού ρεπερτορίου, είναι όλα αυτά και μαζί μια μοναδική βιωματική εμπειρία που μας φέρνει στον πυρήνα και στην ουσία της διαχρονικής Κρητικής παράδοσης.
Στο σεμινάριο αυτό ο Γιώργος Ξυλούρης θα επικεντρωθεί σε θέματα τεχνικής και ρεπερτορίου του λαούτο και θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα που αφορούν στην βελτίωση της ποιότητας του ήχου.
Εγγραφές – Πληροφορίες:
Λαβύρινθος Μουσικό εργαστήρι
www.labyrinthmusic.gr
2810741027
Βιογραφικά βασικών συντελεστών
Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Ο Ross Daly γεννήθηκε στην Αγγλία από Ιρλανδούς γονείς όπου και παραμένει για μικρό χρονικό διάστημα αφού λόγω των επαγγελματικών υποχρεώσεων τους ταξιδεύει μαζί τους σε πολλές χώρες. Σύντομα αναδύεται το βαθύ του ενδιαφέρον για τη μουσική. Το πρώτο του όργανο είναι ένα βιολοντσέλο, ενώ στα ένδεκα του, στην Ιαπωνία, ξεκινά τη μελέτη της κιθάρας.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 βρίσκεται στο San Francisco. Έχοντας βιώσει την κλασική πειθαρχία, αλλά και το κλίμα ελευθερίας και πειραματισμού της εποχής, έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με τη μουσική παράδοση της Ανατολής, γεγονός που άλλαξε ριζικά τη ζωή του…
Στα χρόνια που ακολούθησαν ταξίδεψε εκτενώς, μελετώντας μια ποικιλία μουσικών οργάνων και παραδόσεων με έμφαση στη μουσική της Ινδίας και του Αφγανιστάν.
Το 1975 ταξίδεψε στην Κρήτη εντυπωσιασμένος από τη λύρα. Έπειτα από μία εξάμηνη περιήγηση από χωριό σε χωριό, όπου έρχεται σε επαφή με λαϊκούς μουσικούς, εγκαταστάθηκε στα Χανιά και ξεκίνησε να μελετά την κρητική λύρα με το μεγάλο δάσκαλο Κώστα Μουντάκη. Η μαθητεία του διήρκεσε πολλά χρόνια. Την ίδια περίοδο επισκεπτόταν συχνά την Τουρκία όπου μελέτησε την Κλασική Οθωμανική καθώς και την λαϊκή τουρκική μουσική.
Σήμερα έχει κυκλοφορήσει περισσότερους από σαράντα δίσκους με συνθέσεις του, όσο και με δικές του διασκευές διαφόρων παραδοσιακών μελωδιών που είχε συγκεντρώσει κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του.
Η Κρήτη εξακολουθεί να αποτελεί μία βάση για την προσωπική και τη μουσική του έρευνα, ενώ ταυτόχρονα ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο δίνοντας συναυλίες με περιεχόμενο τη μουσική του. Δεξιοτέχνης πολλών μουσικών οργάνων ο ίδιος, ο Ross Daly έχει συμπράξει επανειλημμένως με μεγάλους μουσικούς από όλο τον κόσμο δουλεύοντας μέσα στη μουσική πειθαρχία των ανατολικών παραδόσεων, εξερευνώντας ταυτόχρονα νέες φόρμες και το δημιουργικό αυτοσχεδιασμό. Μεταξύ άλλων, παίζει κρητική λύρα, Αφγανικό ραμπάμπ , σιτάρ, λαούτο, πολίτικη λύρα, τάρχου, ούτι, σάζι και ταμπούρ.
Ο Ross Daly έχει εμφανιστεί σε πολλές χώρες και θέατρα στη Γερμανία, στο Λουξεμβούργο, στο Βέλγιο, στην Ολλανδία, στην Ελβετία, στη Δανία, στην Ισπανία, στην Τουρκία, στην Ινδία, στις ΗΠΑ και στον Καναδά.
Παράλληλα με το καλλιτεχνικό του έργο έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο του Gottenberg (Σουηδία) στο τμήμα ‘World Music’ και στο τμήμα Εθνομουσικολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Στα παραπάνω προστίθενται διαλέξεις και σεμινάρια σε διάφορα Πανεπιστήμια του κόσμου όπως το King’s College London University, University of East Anglia (Αγγλία),University of California Santa Barbara (ΗΠΑ), SOAS School of Oriental and African Studies (London University), Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, American College of Cairo, University of Istanbul (Τμήμα Μουσικών Σπουδών στο Maçka), Copenhagen college of rhythmic music.
Σήμερα συνεχίζει να ταξιδεύει και να δίνει συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ ταυτόχρονα είναι ο ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσικού Εργαστηρίου “Λαβύρινθος” στο χωριό Χουδέτσι στην Κρήτη, ένα εργαστήρι που στηρίχθηκε καθοριστικά από τον τοπικό Δήμο «Ν. Καζαντζάκης» ( μετέπειτα Αρχανών-Αστερουσίων) και έθεσε διαχρονικά σε νέο πλαίσιο την έννοια της διδασκαλίας στο χώρο της Μουσικής ενώ συνεχίζει να αναδεικνύει την Κρήτη ως σταυροδρόμι σπουδαίων παραδόσεων και πολιτισμών.
Το 2012 τιμήθηκε για τη δράση του με το βραβείο του Ευρωπαίου Πολίτη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Τα τελευταία χρόνια το πολυπολιτισμικό Εργαστήρι αποκτά μόνιμη και σταθερή παρουσία στην Κύπρο, στη Βόρεια Ιταλία, στη Σικελία, στην Καταλονία της Ισπανίας καθώς και στο Τορόντο του Καναδά. Νέες πολιτιστικές δομές που “ταξιδεύουν” στο όνομα του Λαβύρινθου, σέβονται τον πολυπολιτισμικό του χαρακτήρα ενώ διατηρούν την οικονομική αυτοτέλεια και αυτονομία τους συνεργαζόμενες με τους κατά τόπους θεσμικούς φορείς.
Ο Ross Daly διαμένει μόνιμα με τη σύζυγό του Κέλυ Θωμά στις Αρχάνες Ηρακλείου.
Ο Βασίλης Σταυρακάκης είναι ένας από τους σημαντικότερους τραγουδιστές της κρητικής παράδοσης με πολύ χαρακτηριστικό ύφος και χροιά. Κατάγεται από τα Άρμανώγεια (Ηρακλείου) από οικογένεια τραγουδιστών και μουσικών. Πολλά από τα τραγούδια που τραγουδάει δεκαετίες τώρα αποτελούν μαντινάδες του γνωστού δημιουργού μαντινάδων Μήτσου Σταυρακάκη σε μουσική επένδυση του Ross Daly.
O Γιώργης Ξυλούρης είναι ένας επιφανής ερμηνευτής της κρητικής παραδοσιακής μουσικής. Εξαιρετικός δεξιοτέχνης στο λαούτο, το αγαπημένο του μουσικό όργανο, και ερμηνευτής των στίχων που χαρακτηριστικά συνοδεύουν τις ιδιαίτερες αυτές μελωδίες.
Ο Γιώργης αναθράφηκε μέσα στη βαθειά μουσική παράδοση των Ανωγείων, και είναι απόγονος μιας θρυλικής οικογένειας μουσικών του ορεινού αυτού χωριού. Ο θείος του, Νίκος Ξυλούρης, υπήρξε μια από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες της εποχής του και συνέβαλε δραστικά στην αναζωπύρωση της κρητικής παραδοσιακής μουσικής και την εξέλιξη του σύγχρονου πολιτικού τραγουδιού. Ο πατέρας του, ο Ψαραντώνης, μοναδικός στο είδος του, συνεχίζει να οδηγεί την παραδοσιακή μουσική σε πρωτόγνωρα μονοπάτια. Τέλος, ο θείος του, ο Ψαρογιάννης, είναι ένας διακεκριμένος λαουτιέρης.
Ο Ψαρογιώργης, όπως ευρύτερα είναι γνωστός ο Γιώργης, με το χάρισμα της πλούσιας οικογενειακής κληρονομιάς, αποδίδει τις μελωδίες στο λαούτο με καινοτόμες ερμηνείες. Συνήθως μέσα σε ένα μουσικό σύνολο, τα λαούτο περιορίζεται σε συνοδευτικό ρόλο, στηρίζοντας ρυθμικά την ερμηνεία της λύρας η οποία είναι το κατ’ εξοχήν όργανο των τραγουδιστών της κρητικής μουσικής.
Σε αυτό τον συνοδευτικό ρόλο, ο Ψαρογιώργης είναι απαράμιλλος. Καθιστά εντονότερο ένα ρυθμό, ο οποίος δίνει την εντύπωση ότι δεν συνδέεται ελεγχόμενα με το γενικό μέτρο της μελωδίας, εν τούτοις διατηρεί την ιδιαίτερη ακρίβεια που απαιτείται από τον βηματισμό των χορευτών. Χρησιμοποιώντας το κρητικό λαούτο στον πιο ασυνήθιστο ρόλο του, το έχει μετατρέψει σε ένα κεντρικό μελωδικό όργανο που πλαισιώνει και στολίζει το τραγούδι.
Συμμετέχοντας σε παραδοσιακές εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ο Ψαρογιώργης είναι ένας έμπειρος ερμηνευτής σε διεθνές επίπεδο, όχι μόνο στα πλαίσια της παραδοσιακής μουσικής της Κρήτης και του κόσμου, αλλά και σε συνεργασία με μουσικούς της ρόκ. Είναι ένας γοητευτικός εκπρόσωπος μιας ασυνήθιστα γόνιμης παράδοσης.
Με τα παιδιά του Νίκο και Αντώνη Ξυλούρη έχουν δημιουργήσει ένα μουσικό σχήμα και δίνουν συναυλίες στην Ευρώπη και στην Αυστραλία, με πιο πρόσφατη εμφάνισή τους στην Ολλανδία με την ορχήστρα Nederlands Blazers.
Δισκογραφικά ο Ψαρογιώργης μαζί με το Xylouris Ensemble έχει κυκλοφορήσει τους δίσκους Live in Melbourne (2010), Antipodes 2, ΣΕΙΣΤΡΟΝ (2003), Drakos, HiGloss/Mds (2003), Antipodes, HiGloss/Mds (1998), Dafni (1996), Xylouris Ensemble (1995).
Το 2015 δημιούργησε ένα πρωτοποριακό ντουέτο με τον White με το οποίο κάνουν το γύρο του κόσμου ενώ βασισμένη σε αυτή τη συνεργασία κυκλοφορεί και ομώνυμο δίσκο Xylouris White 2015.
Ο Γιώργης Μανωλάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο το 1982 και γνώρισε την μουσική μέσα από την οικογένεια του. Στα οκτώ χρόνια του ξεκίνησε να μαθαίνει λαούτο από τον πατέρα του, Κωστή Μανωλάκη, δεξιοτέχνη στη λύρα και το λαούτο και ακολουθώντας την πορεία του, τον συνοδεύει από πολύ μικρή ηλικία σε παραδοσιακά κρητικά γλέντια. Στα 14 του χρόνια ξεκίνησε μαθήματα σε ωδείο πάνω στο μπουζούκι με τους Τρικάλη Κώστα, Ανδρέα Στεφανάκη και Ιωσήφ Κέρπελη. Ανακάλυψε τη δράση του Φουσταλιέρη και του Κουτσουρέλη, οι οποίοι αποτέλεσαν σπουδαία μουσικά πρότυπα στην καριέρα του. Από τα 16 του και για αρκετά χρόνια έπαιζε κυρίως ρεμπέτικα τραγούδια σε τοπικά μαγαζιά του Ηρακλείου.
Εκτός από λαούτο και μπουζούκι, παίζει επίσης μαντολίνο, τζουρά, μπαγλαμά, κιθάρα και μπουλγαρί. Η πρώτη του επίσημη παρουσία στο χώρο γίνεται με τους Χαΐνηδες, το πρώτο του όχημά για να έρθει σε επαφή με ένα μεγαλύτερο και ετερόκλητο κοινό μέσα από τις περιοδείες τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 2005 ηχογραφεί μαζί τους το δίσκο «Ο γητευτής και το Δρακοδόντι», όπου ερμηνεύει το «Συρτό του Ουρανού» ένα τραγούδι σε στίχους και μουσική του Δ. Αποστολάκη, καθώς και το δίσκο «Ο καραγκιόζης στη Γιουροβίζιον» το 2007.
Σύντομα βρίσκεται κοντά στον Ross Daly συνοδεύοντας τον με το λαούτο. Το 2009 κυκλοφορεί η πρώτη του προσωπική δουλειά «Το Σπαθί», με 12 τραγούδια. Το ομώνυμο κομμάτι του δίσκου ερμηνεύεται από τον Ψαραντώνη.
Το 2013 ακολουθεί ο διπλός δίσκος «Διττό: ο καύκος και η μέδουσα», με το δεύτερο μέρος να βασίζεται κυρίως σε αυτοσχεδιασμούς στο λαούτο.
Πρόσφατα, κυκλοφόρησε η τελευταία του δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Κόκκινες Πλάκες». Συνδυάζει τα στοιχεία που έχουμε δει στις προηγούμενες δουλειές του και εδώ μας παρουσιάζει κάτι περισσότερο συμπαγές, καθώς οι πειραματισμοί εισχωρούν στο παραδοσιακό στοιχείο και αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο.
Σήμερα, εμφανίζεται με προσωπικά του πρότζεκτ που έχουν ως βασικό συστατικό τους αυτοσχεδιασμούς, αλλά και ως βασικός συνεργάτης του Ross Daly και του Βασίλη Σταυρακάκη. Συνεργάζεται επίσης με το μουσικό εργαστήρι «Λαβύρινθος» όπου παραδίδει σεμινάρια για μπουζούκι και λαούτο.
Ο Μιχάλης Σταυρακάκης γεννήθηκε στ’ Αρμανώγεια Ηρακλείου και μεγάλωσε στ’ Ανώγεια Ρεθύμνου όπου και τελείωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Ασχολείται με το μαντολίνο και το λαούτο από τη παιδική του ηλικία.
Ο Μιχάλης Σταυρακάκης θεωρείται δικαίως ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της κρητικής παραδοσιακής μουσικής και όχι μόνο. Πρωτοπόρος και καινοτόμος μουσικός, εδώ και τριάντα πέντε χρόνια έχει συνδέσει τ’ όνομα με τους σημαντικότερους σταθμούς της μουσικής μας. Έχει αναπτύξει υψηλή τεχνική και αισθητική στο μαντολίνο και το λαούτο, σαν επακόλουθο να συμπράξει δημιουργικά με τους σημαντικότερους εκπροσώπους της παράδοσης μας.
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος των συγκροτημάτων «Λαβύρινθος» και «Χαΐνηδες», στο ύφος των οποίων συνέβαλε με την προσωπική του ερμηνεία τόσο ως οργανοπαίχτης, όσο και ως σύνθετης και τραγουδιστής.
Έχει διδάξει το 1985 – 87 στο Λαϊκό Σχολείο του αείμνηστου Αρ. Μόσχου, στην Αθήνα και από το 1995 μέχρι 2012, στα Μουσικά Σχολεία Ρεθύμνου και Ηρακλείου, καθώς επίσης στο Δημοτικό Ωδείο Ηρακλείου, στο Παγκρήτιο Ωδείο, και στη μουσική σχολή του Παγκρητίου εκπαιδευτηρίου.
Επίσης ξεκίνησε τα σεμηνάρια μαντολίνου στο μουσικό εργαστήρι «Λαβύρινθος», όπου δίδαξε μέχρι το 2013. Εκτός από τη διδακτική εμπειρία και προσφορά, ο Μ. Σταυρακάκης έχει πλούσια καλλιτεχνική δραστηριότητα. Έχει δώσει παραστάσεις σε διάφορα φεστιβάλ και μουσικές σκηνές του κόσμου, με τα συγκροτήματα που κατά καιρούς δημιούργησε η συνεργάστηκε, καθώς και σε επίπεδο ρεσιτάλ. Επίσης έχει στο ενεργητικό του μια πλούσια δισκογραφία, προσωπική και συμμετοχική.Το τελευταίο καιρό δραστηριοποιείτε γύρω από το «Μιχάλης Σταυρακάκης Quartet».
Ο Ζαχαρίας Σπυριδάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971 από γονείς κρητικούς. Με την Κρητική Λύρα ασχολείται από το 1980. Από το 1983 µαθητεύει κοντά στον µεγάλο κρητικό λυράρη και δάσκαλο της κρητικής µουσικής Κώστα Μουντάκη και το1989 λαµβάνει από το Ελληνικό Ωδείο της Αθήνας το πτυχίο του.
Το 1993 δηµιουργεί µαζί µε µια παρέα φίλων µουσικών το σχήµα κρητικής παραδοσιακής µουσικής «Παλαϊινά Σεφέρια» µε δυο επιτυχηµένες δισκογραφικές δουλειές.
Έχει δώσει συναυλίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό (Η. Βασίλειο, Αµερική, Καναδά, Αργεντινή, Κίνα, Γαλλία, Βέλγιο, Ισπανία, Ιταλία, Γερµανία, Λουξεµβούργο, Τουρκία, Ρωσία, Ουκρανία, Τσεχία, Αίγυπτο, Κύπρο) ενώ παρουσιάζεται σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκποµπές που αφορούσαν στην Κρητική παραδοσιακή µουσική. Έχει συνεργαστεί µε κορυφαίους Έλληνες και ξένους συνθέτες, όπως Βαγγέλη Παπαθανασίου (Vangelis), Γιάννη Μαρκόπουλο, Steve Wood, Jordi Saval.
Συµµετέχει σε παραγωγές µουσικής ταινιών και δισκογραφικά, µε Έλληνες και ξένους δηµιουργούς που ξεπερνούν το παραδοσιακό ύφος και εντάσσονται στη σφαίρα της σύγχρονης µουσικής, «παντρεύοντας» έτσι µε έναν µοναδικό τρόπο παραδοσιακά όργανα µε το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι. Το 1997 συµµετείχε στην τελετή έναρξης του Παγκ. Πρωταθλήµατος Στίβου, το 2004 συµµετείχε στην τελετή Λήξης των Ολυµπιακών Αγώνων της Αθήνας, το 2007 ταξίδεψε µε την Λύρα του µέχρι το Πεκίνο για να συµµετάσχει στην Πολιτιστική Ολυµπιάδα στο «Έτος Ελλάδας» στην Κίνα, µε τιµώµενο πρόσωπο τον Ν.Καζαντζάκη. ∆ίδαξε 12 χρόνια στο Ελληνικό Ωδείο στο τµήµα Κρητικής Λύρας, επίσης στο Μουσικό Γυµνάσιο-Λύκειο Παλλήνης, στο Ωδείο Αθηνών, στα ΤΕΙ Άρτας και στο Παγκύπριο Μουσικό Λύκειο. Τα τελευταία 10 χρόνια είναι κύριος συνεργάτης του Μουσικό Εργαστήρι «Λαβύρινθος».
ΣΥMMΕΤΟΧΕΣ ∆ΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΑ: σε αρκετές παραγωγές, µε Έλληνες και ξένους δηµιουργούς (Μ.Πασχαλίδη, Γ.Χαρούλη, Β.Λέκα, Μ.Λιδάκη, Π.Θαλασσινό, Γ.Κότσιρα,¬ Α.Ιωαννίδη, ∆.Παπαδηµητρίου, Μ.Φραγκούλη, ΙΑΣΙΣ, Ross Daly, Ψαρογιώργη, Β. Σταυρακάκη, Μ. Σταυρακάκη, Α.Περσίδη, Takousis – Karapatakis Jazz Project, Γ. Ανδρέου, Steve Wood). ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΚΟΡΥΦΑΙΟΥΣ ΈΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ: Μ. Μουντάκης, Μ. Πραµατευτάκης, Ν. Μαµαγκάκης, το 1997 µε τον Βαγγέλη Παπαθανασίου – τελετή έναρξης του Παγκ. Πρωταθλήµατος Στίβου, το 2004 – τελετή λήξης της Ολυµπιάδας στην Αθήνα. Από το 1994 µε τον συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο ως σολίστ και τραγουδιστής-ερµηνευτής, σε έργα του συνθέτη όπως «Ερωτόκριτος & Αρετή», «Λειτουργία του Ορφέα», «Κονσέρτο – Ραψωδία για Λύρα και ορχήστρα» στην Ελλάδα, αλλά κυρίως σε µεγάλες αίθουσες στο εξωτερικό. Με τον Jordi Saval συναργάζεται από το 2011 δισκογραφικά αλλά και σε συναυλίες σε ολο τον κόσμο.
Κέλυ Θωμά: γεννήθηκε (1978) στον Πειραιά. Το 1995 ξεκίνησε να ασχολείται με τη λύρα με δάσκαλο τον Ross Daly. Από το 1998 ταξιδεύει με τον ίδιο και το συγκρότημα του «Λαβύρινθος».
Μέσα από αυτή την εμπειρία έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους μουσικούς διαφόρων παραδόσεων του κόσμου, γεγονός που έχει συμβάλει σημαντικά στη διαμόρφωση του ιδιαίτερου ήxου που χαρακτηρίζει το παίξιμό της.
Έχει συνεργαστεί με πολύ σπουδαία ονόματα της παγκόσμιας σκηνής της παραδοσιακής μουσικής όπως Trio Chemirani, Zohar Fresco, Pedram Khavar Zamini, Efren Lopez, Dhruba Ghosh, Ballake Sissoko, Mayu Shviro, Mehmet Erenler, Hossein Arman, Goksel Baktagir, Yurdal Tokcan, Shubhankar Banerjee, Ahmet και Omer Erdogdular, Huun Huur Tu και πολλούς άλλους.
Από το 2008 συνεργάζεται με το κουαρτέτο εγχόρδων Tokso που εδρεύει στη Νορβηγία. Έχει εκδώσει τρεις προσωπικές δισκογραφικές δουλειές , Anamkhara (2009), 7Fish (2014) και “Άμα κοπάσουν οι καιροί” (2018) οι οποίες έχουν αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές από διεθνή περιοδικά και μουσικούς παραγωγούς.
Μεταξύ άλλων έχει εμφανιστεί μαζί με τον Ross Daly σε σημαντικά θέατρα και φεστιβάλ όπως: Theatre de la Ville, Carnegie Hall, Queen Elizabeth Hall Melbourne Festival, Berliner Philarmoniker, Μέγαρο Mουσικής Θεσσαλονίκης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και πολλά άλλα.
Έχει αποφοιτήσει από το Τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και από τη Σχολή Χορού «Ράλλου Μάνου».
Ευγενία Τόλη: σπούδασε και εργάστηκε ως φυσικοθεραπεύτρια ωστόσο η μεγάλη της αγάπη ήταν πάντα το παραδοσιακό τραγούδι και οι χοροί. Κατάγεται από το χωριό Πλάτανος στον Κίσσαμο και από την Πρέβεζα. Χάρη στον παππού της Στεφανή Ανδρονικάκη ο οποίο ήταν τραγουδιστής στον Κίσσαμο ήρθε σε επαφή με τη μουσική παράδοση της Κρήτης αλλά και με παλιούς μουσικούς όπως τον Νάυτη, τον Κουνέλη και τον Καρεφυλλάκη.
Στην Αθήνα όπου διέμενε σπούδασε παραδοσιακό τραγούδι πλάι στον Χρόνη Αηδονίδη, τη Νεκταρία Καρατζη και το Θοδωρή Πετρόπουλο ενώ ταυτόχρονα φοιτούσε σε σχολή παραδοσιακών χορών. Από το 1998 είναι μέλος στον Παραδοσιακό Σύλλογο ΄κουρήτες’.
Από το 2014 δίνει μαθήματα κρητικού τραγουδιού στο Χορωδείον στο Ηράκλειο.
Τα τελευταία χρόνια παραδίδει και σεμινάρια κρητικού τραγουδιού στο Μουσικό Εργαστήρι Λαβύρινθος ενώ έχει συμμετάσχει με φωνή στο δίσκο του Ross Daly ΄όση χαρά’χουν τα πουλιά’ .
Ο Γιάννης Παπατζανής γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ρέθυμνο της Κρήτης. Στην ηλικία των δέκα ετών άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα κλασικής κιθάρας. Η εφηβεία του τον βρίσκει μαζί με αρκετούς συνομηλίκους του στο περιβάλλον της φιλαρμονικής Ρεθύμνου. Είναι πλέον σίγουρος για το ότι το επάγγελμά αλλά και η κύρια ενασχόλησή του θα είναι η μουσική.
Στα δεκατρία του βγάζει τα πρώτα του χρήματα τραγουδώντας και παίζοντας κρουστά σε νυχτερινά κέντρα. Στο χωριό Ατσιπόπουλο, από όπου κατάγεται, ο παππούς του ήταν γνωστός ως ένας από τους πιο καλλίφωνους ερασιτέχνες της εποχής του με το ψευδώνυμο «Παπατζανογιάννης», και πολλοί θυμούνται τον ιδιαίτερο τρόπο ερμηνείας του σε παραδοσιακούς αμανέδες.
Έχοντας παρακολουθήσει μαθήματα κλασικής και τζαζ αρμονίας και πιάνου στην Αθήνα κάνει τα πρώτα του βήματα στη σύνθεση γράφοντας μουσική για ντοκιμαντέρ, θέατρο, σινεμά, σύγχρονο χορό αλλά και διαφημίσεις. Μεγαλώνοντας ο Γιάννης Παπατζανής ανακαλύπτει τον πλούτο της κρητικής μουσικής ακούγοντας ηχογραφήσεις του Ross Daly και των Ξυλούρηδων (Νίκου, Αντώνη και Γιώργη).
Ασχολείται με το κρητικό μουσικό ιδίωμα σα να είναι κάτι που δεν μπορεί να το αφήσει απλώς σε επίπεδο παρέας και ηχογραφεί μετά από αρκετό καιρό με δύο παιδικούς του φίλους με παράλληλες διαδρομές και αναζητήσεις, ένα δίσκο με τον τίτλο «Αχός». Το τρίο του Γιάννη Παπατζανή, παίζοντας κρητική μουσική ως βασικό υλικό, δημιούργησε έναν καινούριο ήχο με περσικά, νοτιοινδικά και ελληνικά κρουστά και με ξύλινα πνευστά. Με αυτό το τρίο δίνει αρκετές συναυλίες για περίπου δύο χρόνια εισπράττοντας την ενθουσιώδη ανταπόκριση του κοινού.
Τα τελευταία δύο χρόνια δίνει συναυλίες με δύο νέους ταλαντούχους μουσικούς στην κρητική λύρα και το κρητικό λαούτο όπου ο ίδιος παίζει κεντρικό ρόλο στο τραγούδι και τα κρουστά. Επίσης, επιμελήθηκε την παραγωγή του δεύτερου δίσκου με τον τίτλο «ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ. Οι λογισμοί είναι σα ιτιές» (FM RECORDS).
Σημαντικές συνεργασίες για τη διαμόρφωση του μουσικού του χαρακτήρα στάθηκαν αυτές με τους Ross Daly και Περικλή Παπαπετρόπουλο (που ως τρίο που δίνουν συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό), καθώς επίσης και με τον Γιώργη Ξυλούρη και τον Ζαχάρη Σπυριδάκη. Μεγάλη γοητεία φαίνεται να ασκεί πάνω του και το φλαμένκο και έχει συνεργαστεί με μουσικούς και χορευτές από την Ανδαλουσία. Έχοντας μελετήσει για χρόνια προγενέστερους τραγουδιστές όπως τους Μπαξεβάνη, Σκορδαλό, Καλογρίδη, Μανιά, Δερμιτζογιάννη, ο Γιάννης Παπατζανής έχει καταφέρει να δημιουργήσει το προσωπικό του μουσικό ύφος.
O Στέλιος Πετράκης γεννήθηκε το 1975 και μεγάλωσε στη Σητεία της Κρήτης. Το 1983 εγγράφεται στη Μουσική Σχολή Σητείας στη λύρα με δασκάλους το Γιάννη Δάνδολο(1983), το Ross Daly (1984) και την Ελένη Δρεττάκη(1985-1993) υπό τη Διεύθυνση του Κώστα Μουντάκη. Τυπικά περατώνει τις σπουδές του στη λύρα το 1993.
Από το 1993 και εξής, έχοντας ως έδρα του την Αθήνα, με την καθοδήγηση του Ross Daly, συνεχίζει τη μαθητεία του στη λύρα και στρέφεται παράλληλα στη μελέτη συγγενικών μουσικών παραδόσεων ( λαϊκή μουσική της Ανατολίας, κλασσική κοσμική και θρησκευτική μουσική της Πόλης, παραδοσιακή μουσική του Ελλαδικού χώρου) και οργάνων (σάζι, Πολίτικο και Κρητικό λαούτο, μπουλγαρί, Πολίτικη λύρα).
Στο Μουσικό εργαστήρι “Λαβύρινθος”παρακολουθεί από το καλοκαίρι του 2000 και εξής σειρά σεμιναρίων από κορυφαίους δασκάλους πάνω σε μουσικά όργανα και παραδόσεις της Ανατολής (Talip Ozkan, Necati Celik, Georgi Petrov, Kala Ramnath κλπ.)
To 2009 παρακολουθεί στο Παρίσι σεμινάριο με τον παγκοσμίου κλάσεως Ινδό βιολιστή Dr. L. Subramaniam. Ο Στέλιος Πετράκης έχει συνεργαστεί σε συναυλίες και ηχογραφήσεις με σημαντικούς μουσικούς προερχομενους από το χώρο της «μουσικής του κόσμου» (Ross Daly, Efren Lopez, Bijan – Keyvan Chemirani, Sylvain Barou, Κρίστη Στασινοπούλου) της Παραδοσιακής μουσικής (Γιώργη Ξυλούρη, Βασίλη Σταυρακάκη, Χρήστο Τσιαμούλη κλπ) με Έλληνες μουσικούς και συνθέτες (Χρίστο Λεοντή, Σταμάτη Σπανουδάκη, Αχιλλέα Περσίδη, Χαΐνηδες ) καθώς και με τον κορυφαίο Ισπανό τραγουδιστή Manolo Garcia.
Τα τελευταία επτά χρόνια έχει ιδρύσει το Κρητικό Κουαρτέτο, ένα σχήμα που ταξιδεύει την Κρητική μουσική και το χορό στα σπουδαιότερα φεστιβάλ παγκοσμίως, (Ινδία, Ηνωμένες Πολιτείες, Μαλαισία, Βέλγιο, Γαλλία, Ελβετία, Μαρόκο κλπ). Έχει επίσης ένα τρίο οργανικής μουσικής με τον Βαλενσιάνο πολυοργανίστα Efren Lopez και τον από χρόνια συνεργάτη Περσικής καταγωγής Γάλλο μουσικό Bijan Chemirani. Διατηρεί στο Ηράκλειο Κρήτης εργαστήρι κατασκευής μουσικών οργάνων όπου φτιάχνει διάφορους τύπους λύρας, λαούτου και saz. Τέλος είναι απόφοιτος του Νομικού τμήματος της Νομικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθνηνών, και μιλάει Αγγλικά, και (λιγότερο) Γαλλικά και Τουρκικά.
Προσωπική Δισκογραφία:
“οι δικοί μου φίλοι” ( Σείστρον – 2002)
“Akri tou Dounia” ( L’ empreinte digitale – 2003)
‘Κismet” ( Σείστρον – 2003)
“Kismet” ( Buda musique – 2003)
“Ωρίων” ( Σείστρον – 2006)
“Orion” ( Buda Musique 2008)
“Si je salue les montagnes” (Accords Croises 2009).
“Μαύρα Φρούδια” ( Μελωδιό καράβι 2011)
“Mavra Froudia“( Musiepoca 2011)
“Avgi” – Live in Heraklion Walls (Buda Musique 2016)
“L’ Art de la Lyra” (Ocora 2016)
“Taos” (Buda Musique) 2017
Ο Γιώργος Σταυρακάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο, έχει εντρυφήσει από μικρή ηλικία στη μουσική της Κρήτης πλάι στον πατέρα του Βασίλη Σταυρακάκη. Έχει συμμετάσχει στο Μουσικό σχήμα Petrakis Quartet με κρητικό λαούτο ενώ πλέον έχει φτιάξει το δικό του μουσικό σχήμα.
Η Yasamine Shahhosseini γεννήθηκε στην Τεχεράνη το 1992, ξεκίνησε να ασχολείται με το ούτι από τα μαθητικά της χρόνια ενώ στη συνέχεια φοίτησε μουσική στο Πανεπιστήμιο της Τεχεράνης. Έχει συμμετάσχει σε διάφορα μουσικά γκρουπ και εγχειρήματα (“New music orchestra” , MetaΧ (Alireza Mashayekhi) , Paliz, Avaye Tehran , Derang, Tree Ouds -Shahram Gholami, Mahbang) αλλά και συναυλίες ανά τον κόσμο (Ελλάδα, Κύπρος, Ιράκ, ΗΠΑ, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, Δανία, Αυστραλία,Ν. Αφρική, Ιράκ, Τυνησία & Κατάρ).
Σε μουσικούς διαγωνισμούς έχει λάβει το 1ο βραβείο στο 1ο Μουσικό Φεστιβάλ των Μουσικών σχολείων στην Τεχεράνη 2005, το 1ο βραβείο στο 7ο Νεανικό Μουσικό Φεστιβάλ το 2013 & 2014, στην Τεχεράνη και το 3ο βραβείο στο 1ο Συμπόσιο για το Ούτι στην Τυνησία το 2018.
Ασχολείται επίσης με τη διδασκαλία της πέρσικης μουσικής κυρίως στην Τεχεράνη ενώ έχει αναλάβει σεμινάρια και στο εξωτερικό. Έχει ασχοληθεί με την έρευνα σε ότι αφορά την πέρσικη μουσική ενώ έχει συμμετάσχει με ούτι σε διάφορα Cd άλλων καλλιτεχνών (Daykato -Ali Najafpou- 2018, duo με τον Ramtin Nazarijou(σαντούρι), σε δίσκο του Ahman Pejman-2016, Salnameh- Mohammadreza Fayyaz-2017, 3Ouds- Shahram Gholami- 2016, Solook- Nafise Gholampour-2017, Nobang 2016, A JOURNAY TO THE LIGHT-Hamid Behroozinia-2013, Khayyam –Pouria Shivafard, 2014). Η ίδια δημοσίευσε το πρώτο προσωπικό της cd με τίτλο Gahan το 2015.
Η Yasamin Shahhosseini συμμετείχε για πρώτη φορά σε σεμινάριο του Μουσικό Εργαστηρίου Λαβύρινθος το Φεβρουάριο 2019 με δάσκαλο τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Μουσικού Εργαστηρίου Λαβύρινθος κ. Ross Daly & θέμα «Από πού Προέρχεται αυτή η Μουσική;». Την ίδια περίοδο χάρη στο ταλέντο & την αρτιότητα στο παίξιμό της συμμετέχει σε ένα μικρό μέρος μιας εκ των συναυλιών ‘Μουσικό Σταυροδρόμι’ στην Αίθουσα Πολιτισμού το Δήμου Αρχανών Αστερουσίων στα Πεζά με τον Ross Daly, την Κέλυ Θωμά και το Χάρη Λαμπράκη.
Το Καλοκαίρι 2019 μετά από επίσημη πρόσκληση του Δήμου Αρχανών Αστερουσίων & του Μουσικού Εργαστηρίου Λαβύρινθος συμμετέχει ως μέλος της 13μελούς ορχήστρας Μίτος, σε συναυλίες του Μουσικού Εργαστηρίου Λαβύρινθος στο Χουδέτσι με συνδιοργανωτή το Δήμο Αρχανών Αστερουσίων, καθώς και σε συναυλίες για λογαριασμό του Δήμου Ηρακλείου, που έλαβαν χώρα στη χαμηλή πλατεία της Πύλης Βιτούρι στα ενετικά τείχη της πόλης.
Ο Χάρης Λαμπράκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976 και ξεκίνησε να παίζει μουσική σε νεαρή ηλικία. Αποφοίτησε από το Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης και το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Πρώτος του δάσκαλος στη μουσική ήταν ο πατέρας του, ο ζωγράφος Γιώργος Λαμπράκης. Στη συνέχεια είχε δασκάλους τον Μάριο Μαυροειδή και τη Θοδώρα Βάρσου στη μουσική, τη Σύλβια Κουτρούλη και τον Ömer Erdoğdular στο νέυ, τον Γιάννη Ιωαννίδη στη σύνθεση (υποτροφία, Ωδείο Φ . Νάκας) και τον Ιωάννη Αρβανίτη και τον Βασίλη Μπαραμπούτη στη βυζαντινή μουσική. Από το 2000 διδάσκει νέυ σε ωδεία των Αθηνών (Εθνικό Ωδείο, Ωδείο Αθηνών, Μουσική Σχολή Σίμωνα Καρά). Επίσης, δίνει σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Έχει συνεργαστεί με διεθνώς διακεκριμένους καλλιτέχνες όπως η Σαβίνα Γιαννάτου, ο Bijan Chemirani, η Δόμνα Σαμίου , ο Μιχάλης Σιγανίδης , ο Haig Yazdjian, ο Ross Daly, ο Στέλιος Πετράκης, ο Κώστας Τατσάκης, ο Michel Doneda, ο Miguel Gil κ .ά. και έχει συμμετάσχει σε πολλά μουσικά σχήματα (Primavera en Salonico, OnEira, Occasional Dream, Project 37 κ .ά.).
Έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 150 μουσικές παραγωγές στην ελληνική και διεθνή δισκογραφία (ECM, Helico, Λύρα κ.ά.) ως μουσικός και συνθέτης και σε πολλές συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Ευρώπη, Αμερική , Ασία , Αυστραλία , Αφρική ) παίζοντας παραδοσιακή, τζαζ , world, σύγχρονη και αυτοσχεδιαζόμενη μουσική. Πήρε μέρος στην 1η διεθνή συνάντηση νέυ στην Κωνσταντινούπολη (Οκτώβριος 2003).
Έχει επίσης συνθέσει μουσική για το θέατρο. Εκτός από νέυ, παίζει πιάνο και hammond organ.
Το 2006 συνίδρυσε το Χάρης Λαμπράκης Quartet με το οποίο έχει κυκλοφορήσει δύο άλμπουμ (Θέα 2010, Μετέωρα 2012), τα οποία έχουν λάβει πολύ καλές κριτικές.
Αποτελεί συνεργάτη του Μουσικού Εργαστηρίου Λαβύρινθος τα τελευταία 15 χρόνια.
Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με το Ίδρυμα ‘Σταύρος Νιάρχος’ ως υπεύθυνος της Διαπολιτισμικής Ορχήστρας.
Ο Pedram Khavarzamini, γεννήθηκε το 1975 στην Τεχεράνη. Έμαθε να παίζει το τόμπακ με τους Kamyar Mohabbat και Bahman Rajabi. Μετά από 5 χρόνια σπουδών, άρχισε να εμφανίζεται δημόσια με τον Bahman Rajabi, ντουέτο τόμπακ, και τον βοήθησε στη συγγραφή του δεύτερου βιβλίου του «μέθοδος για Τόμπακ».
Το 1999, σε συνεργασία με τον Hamid Ghambary, επιμελήθηκε ένα βιβλίο για τη συλλογή έργων του Amir Nasser Eftetah, ενός από τους πιο διάσημους δασκάλους του τομπακ.
Έχει ιδρύσει την ομάδα κρουστών (Τόμπακ), ‘Varashan’. Έχει επίσης συνθέσει και κυκλοφορήσει του προσωπική δουλειά για την ομάδα του, που ονομάζεται «Koutah» μαζί με τον κρουστό Hamid Ghambary, μία παραγωγή σε Ιράν και Ευρώπη. Είναι μέλος των «Aftab» και έχει εμφανιστεί στα μουσικά έργα των συνθετών Reza Fayaz «Dargozar» και «Dar Khane-ye Aftab». Ο Pedram Khavarzamini έχει συνεργασθεί με τους διάσημους κλασικούς περσικούς μουσικούς Kayhan Kalhor και Moradi.
Το 2002, συμμετείχε σε συναυλίες, ντουέτο με τον Kayhan Kalhor, στη Γερμανία, και με τους Kayhan Kalhor, George Petrov, Ross Daly στο φεστιβάλ ‘Bowed Instrument Festival’. Το 2003 ήταν μέλος του συγκροτήματος του Kayhan Kalhor για μία περιοδεία σε ΗΠΑ και Ευρώπη που διοργανώθηκε από το ‘World Music Institute’.
Αργότερα, αποφάσισε να αφήσει το Ιράν και να συνεργασθεί με τον Ross Daly στην Ελλάδα. Ηχογράφησαν τον δίσκο ‘Iris’ υπό την επιμέλεια του Ross, σημείο συνάντησης μερικών από τους πιό δημοφιλείς καλλιτέχνες της Περσικής και της Ινδικής μουσικής όπως Pedram Khavarzamini, Dhruba Ghosh, Partha Sarathi Mukherjee, μαζί με τους Βασίλη Ρακόλπουλο, Κέλυ Θωμά, Γιώργη Ξυλούρη.
Στη συνέχεια, έγινε μέλος του συγκροτήματος του Ross Daly “Λαβύρινθος”. Έχει συνεργασθεί με μουσικούς όπως οι Στέλιος Πετράκης, Βασίλης Σταυρακάκης, Γιώργης Ξυλούρης, Κέλυ Θωμά, Ross Daly, Habil Aliev, Mohamad Rahim Khushnawaz, Dariush Talai,Shahram Nazeri, Ballake Sissoko, Dhruba Gosh, Khaled and Hossein Arman, Siamak Aghaie, Ali Akbar Moradi, Pejman Hadadi και πολλούς άλλους, πάντα ανακαλύπτοντας ένα τρόπο να εντάξει το όργανό του σε κάθε είδος μουσικής.
Από το 2007 μέχρι σήμερα, συνεργάζεται με τους SIWAN με πολλές εμφανίσεις σε Τουρκία, Νορβηγία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και άλλα μέρη του κόσμου. Από το 2005 ως το 2014 δίδασκε κάθε χρόνο τόμπακ στα σεμινάρια του μουσικού εργαστηρίου Λαβύρινθος και ηχογράφησε διάφορα άλμπουμ με εξαίρετους μουσικούς όπως οι Habil Aliev, Siwan με τον Jon Balke.
Ο Pedram παίζει τόμπακ με έναν μοναδικό τρόπο, υπό την έννοια ότι διατηρεί μια παραδοσιακή βάση, προσθέτοντας τα δικά του μοντέρνα μοτίβα. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργεί ενεργούς ρυθμούς και νέους ήχους. Έχει διδάξει επίσης στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο στο πρόγραμμα «Iranian Enseble» από το 2015 έως το 2017.
Έχει εμφανισθεί σε μερικά από τα πιο όμορφα μέρη του κόσμου όπως ‘Theatre de la Ville’ στο Παρίσι, ‘Lincoln Center Hall’ στη Νέα Υόρκη, ‘the Cleveland Museum of Art’, ‘the Thomas Jefferson Theatre’ στην Ουάσινγκτον, ‘the Chicago Cultural Center’ στο Σικάγο, και σε πολλές χώρες όπως Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Ιταλία, Ελλάδα, Τουρκία, Ελβετία.
Η Mayu Shviro γεννήθηκε στο Ισραήλ με Ιρακινή και Γιαπωνέζικη καταγωγή. Ξεκίνησε τις σπουδές της στο τσέλο στα 6 της χρόνια ενώ ανακάλυψε την τροπική μουσική στα 18 της. Γοητευμένη από αυτήν ξεκίνησε να μελετά την Αραβική, τούρκικη και Αζέρικη μουσική παράδοση. Ασχολείται με διαφορετικές μουσικές παραδόσεις. Έχει παρακολουθήσει αρκετά μουσικά σεμινάρια στο Μουσικό Εργαστήρι Λαβύρινθος.
Ο Γιώργος Ζαχαριουδάκης είναι ένας δεξιοτέχνης μουσικός ο οποίος ασχολείται με την εκτέλεση οργάνων από διάφορες μουσικές παραδόσεις. Έχει μελετήσει την δυτική κλασσική μουσική, την παραδοσιακή ελληνική όπως και την αρχαιοελληνική μουσική. Για αρκετά χρόνια έχει επικεντρωθεί στη μελέτη της τοπικής μουσικής της Κρήτης και επιδιώκει να βγάλει στο φως παλιές και ξεχασμένες πτυχές της. Ταυτόχρονα αναβιώνει τα αρχέγονα πνευστά όργανά της στοχεύοντας στο να αναδείξει τον ηχητικό πλούτο τους και τις δυνατότητές τους.
Πολλές φορές κινείται σε φαινομενικά ετερόκλητους μουσικούς κόσμους για να ανακαλύψει συνδέσεις, κοινά στοιχεία και μουσικές γέφυρες. Από τη φλογέρα του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης μεταπηδά στα παραδοσιακά θιαμπόλια της Κρήτης στα κέλτικα whistles. Από το κλασσικό φλάουτο της δύσης οδηγείται στο ινδικό φλάουτο bansuri και στο κινέζικο φλάουτο bawu. Από την αρχαιοελληνική λύρα του Απόλλωνα μεταβαίνει στην κρητική λύρα του Σταγάκη, και από το διπλομάντουρο και την ασκομαντούρα της Κρήτης επιστρέφει στον δίαυλο και στον άσκαυλο της αρχαίας Ελλάδας.
Ο Δημήτρης Σιδερής γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε κλασσική κιθάρα στο Αττικό Ωδείο Αθηνών. Αποφοίτησε από το τμήμα Κοινωνιολογίας της Σχολής Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Σήμερα ζει στην Κρήτη, όπου ολοκληρώνει την Διδακτορική του Διατριβή ως κοινωνιολόγος, με θέμα την Κρητική Μουσική Ταυτότητα. Δραστηριοποιείται στον εκπαιδευτικό τομέα ως καθηγητής του Κρητικού Λαούτου δίνοντας μαθήματα/εργαστήρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 2015 σχεδίασε και συν-κατασκεύασε ένα πρωτότυπο μουσικό όργανο, το ηλεκτρικό κρητικό λαούτο. Με ιδιότυπο ήχο και ανεξερεύνητο ρεπερτόριο, διευρύνει τις δυνατότητες στην τέχνη της μουσικής και εισάγει ένα καινούργιο κεφάλαιο στη μοντέρνα οργανολογία.
Συνθέτει πρωτότυπη μουσική και συμμετέχει ως βασικό μέλος, στα μουσικά σχήματα Daulute και Babel trio. Δίνει σόλο εμφανίσεις με το ηλεκτρικό λαούτο, συνδυάζοντας τον παραδοσιακό με τον ηλεκτρικό ήχο. Στην ερμηνεία και το προσωπικό ύφος που αναπτύσσει, συνυπάρχουν μελωδίες από την δημοτική παράδοση με τα στοιχεία του αυτοσχεδιασμού, δημιουργώντας ένα ηχητικό περιβάλλον-σημείο συνάντησης, παλαιών και νέων μουσικών αναφορών.
O Muhittin Kemal, γεννήθηκε στην Καρλσρούη της Γερμανίας και ήρθε σε επαφή με τη μουσική στα 5 του χρόνια. Υπό την καθοδήγηση του συνθέτη και μουσικού Ismet Alpaslan πήρε τις βάσεις στην κλασσική οθωμανική μουσική τόσο στη θεωρία όσο και στο τραγούδι. Στα εννέα του χρόνια απέκτησε την πρώτη του εμπειρία με όργανο (βιολί) συμμετέχοντας σε μια χορωδία του Ismet Alpaslan.
Το 1992 ξεκίνησε να παίζει κανονάκι με τον Eyüp Firat και να διδάσκεται τις βασικές αρχές του οργάνου. Στη συνέχεια σπούδασε με τον Göksel Baktagir με τον οποίο είχε την ευκαιρία να εμβαθύνει περαιτέρω στη γνώση του οργάνου.
Το 2007 πήρε μέρος σε σεμινάρια στην Κρήτη αρχικά ως μαθητής του Göksel Baktagir και στη συνέχεια σαν προσκεκλημένος εισηγητής. Την ίδια περίοδο είχε την ευκαιρία να συνεργαστεί με κορυφαίους μουσικούς όπως ο Ross Daly, η Κέλυ Θωμά, ο Σωκράτης Σινόπουλος, ο Efren Lopez και ο Zohar Fresco με τον τρόπο αυτό επέκτεινε τους ορίζοντές του σε ότι αφορούσε την τεχνική, το παίξιμο και τη μουσικότητα.
Το 2008 δημιούργησε σε συνεργασία με τοπικούς καλλιτέχνες την Oriental Music Academy στο Μannheim της Γερμανίας. Σαν εισηγητής για πρώτη φορά, εδραίωσε τα θεμέλια για τη μουσική παιδεία σε ότι αφορά στο κανονάκι αλλά και τη θεωρία των μακάμ και του τραγουδιού στην τουρκική μουσική. Σε αυτό το πλαίσιο συνεργάστηκε με δασκάλους όπως ο Derya Türkan, ο Murat Aydemir και ο Yurdal Tokcan.
Μεταξύ του 2009 και του 2012 ηγήθηκε μιας σειράς κονσέρτων με τίτλο «Μελωδίες της παλιάς Κωνσταντινούπολης». Από την πρεμιέρα του “Seyahatname” (το οδοιπορικού του Evliya Celebi) δημιούργησε την Academy Vocal Ensemble με τον Βora Uymaz.
Σαν έκφραση της μουσικής του ευρύτητας, κάποιος θα μπορούσε να αναφέρει το “LebiDerya”, ένα ανατολίτικο Jazz σχήμα που γεφυρώνει την παραδοσιακή τουρκική μουσική με την Jazz.
Με το LebiDerya κέρδισε στο διαγωνισμό “Creole Süd-West” το 2011 και συμμετείχε στον τελικό του Βερολίνου.
Το 2011 κυκλοφόρησε το πρώτο τους άλμπουμ με τίτλο “Orientation” και το 2012 για ακόμα μια φορά διακρίθηκε με το ίδιο γκρουπ για το Βραβείο Jazz Prize του Βερολίνου. Στην όπερα “Head-On” βασισμένη στην ομώνυμη ταινία Fatih Akin, έπαιξε κανονάκι υπό την διεύθυνση του Bernhardt Epstein στην πρώτη Γερμανο-τουρκική όπερα στην Στουτγγάρδη. Στο Tango Ala Turka, το πάθος του για τους Λατίνο-αμερικάνικους ρυθμούς, ενώνεται με την τουρκική μουσική.
Σε συνεργασία με διάσημους συνθέτες όπως ο Cengiz Onural, ο Muhittin Kemal Temel κατάφερε να γεφυρώσει διαφορετικές παραδόσεις. Μετά από πολυάριθμες συναυλίες το μουσικό αυτό σχήμα ηχογράφησε τα πρώτα μουσικά κομμάτια στην Κωνσταντινούπολη για το νέο τους album. Από το 2013 αυτό το σχήμα συνεργάζεται με την ορχήστρα του Παλατινάτου και δημιουργούν ένα πρόγραμμα tango όπου γράφει τα κομμάτια ο Cengiz Onural.
Το 2012 κυκλοφορεί το πρώτο του άλμπουμ με τίτλο “Emotions” το οποίο είναι αποτέλεσμα μιας διακρατικής και διαπολιτισμικής συνεργασίας. Οι ηχογραφήσεις έγιναν στην Κρήτη με τoν Ross Daly και την Κέλυ Θωμά, στην Κωνσταντινούπολη με τους Murat Aydemir και Cengiz Onural και στο Mannheim με τους Serap Giritli, Yurdal Tokcan και Mehmet Yalgin.
Προκειμένου να εμβαθύνει τις γνώσεις του στην κλασσική τούρκικη μουσική με χρήση της ευρωπαϊκής αρμονίας και της μουσικής θεωρίας σπουδάζει μουσικολογία στο πανεπιστήμιο Goethe στην Φρανγκφούρτη ενώ ταυτόχρονα γράφει το βιβλίο ‘ Εισαγωγή στη θεωρία των τουρκικών μακάμ’.
O Αντώνης Αντωνακάκης κατάγεται από τα Δαμάνια του Δήμου Αρχανών Αστερουσίων. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Κοινωνιολογίας -Σχολή Κοινωνικών Επιστημών –του Πανεπιστημίου Κρήτης (2001). Κατά τη στρατιωτική του θητεία είναι μέλος της Ομάδας Ψυχοκοινωνικής Μέριμνας του Ελληνικού Στρατού. Στη συνέχεια εργάζεται ως Στέλεχος του Γραφείου Παροχής Κοινωνικών και Υποστηρικτικών Υπηρεσιών στον Δήμο “Ν. Καζαντζάκης” (Μέτρο 3,1 Ε.Π “Υγεία- Πρόνοια 2000-2006’”).
Για τα επόμενα πέντε χρόνια (2005-2010) εργάζεται ως Ειδικός Συνεργάτης Δημάρχου του Δήμου “Ν. Καζαντζάκης” σε θέματα κοινωνικής πολιτικής, απασχόλησης και ανάπτυξης της κοινωνικής οικονομίας στη περιοχή του Δήμου. Στην επόμενη τετραετία εργάζεται ως ειδικός Σύμβουλος Δημάρχου του Δήμου Αρχανών Αστερουσίων σε θέματα του Γραφείου προγραμματισμού και Ανάπτυξης, μεταξύ άλλων ως υπεύθυνος ανάπτυξης δράσεων του Μουσικού Εργαστηρίου “Λαβύρινθος” & υπεύθυνος Διοργάνωσης – leader manager του Houdetsi Festival.
Το 2015 ορίζεται ως διαχειριστής & νόμιμος εκπρόσωπος του ‘Μουσικού Εργαστηρίου ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ’ ενώ ένα χρόνο αργότερα (2016) αναλαμβάνει τη θέση του Διευθυντή στο ΚΕΚ Τουριστικών Επαγγελμάτων & Ι.ΙΕΚ Taste Academy.
Παράλληλα με τις υπόλοιπες δραστηριότητές του εργάζεται στο σχεδιασμό & την υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων.
Ως κοινωνιολόγος έχει παρακολουθήσει επιτυχώς προγράμματα κατάρτισης & σεμινάρια με θέμα “Κατάρτιση Στελεχών για προώθηση στην απασχόληση και ενδυνάμωση των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού” απο το Ε.ΣΥ.Κ.Φ. και “Πρόληψη της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών στη Τοπική Κοινότητα” από το ΚΕΣΑΝ και τη ΚΟΙΝΩ.ΠΟΛΙΤΙ.Α Κρήτης.
Είναι ενταγμένος στο μητρώο στελεχών Συνοδευτικών Υποστηρικτικών Υπηρεσιών και των πιστοποιημένων εκπαιδευτών ενηλίκων, κι έχει διδάξει σε προγράμματα κατάρτισης ανέργων (100 ωρών) στο ΚΕΚ “Ευρωπαϊκή Καινοτομία” με θέμα τις Τεχνικές Αναζήτησης Εργασίας.