Μετά την μεγάλη επιτυχία με την οποία ολοκληρώθηκε το “Outreach Project ’21”, ανοίγει ο νέος κύκλος των θεατρικών προσεγγίσεων για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή, το “Outreach Project ’22”.
Με αυτή την ευκαιρία είχαμε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνομιλία με τον εμπνευστή του project, κ. Κώστα Θεωνά.
Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη
Ποιο όραμα και φιλοσοφία υπάρχει πίσω από την δημιουργία του «Outreach Project»;
Το “OUTREACH PROJECT’’ αποτελεί μια πρόταση/πρόσκληση σε νέους ανερχόμενους ταλαντούχους θεατρικούς συγγραφείς να προβάλλουν την ετερότητα και ποικιλομορφία ως θετική εμπειρία πολιτισμού.
Ταυτόχρονα, μέσω της δημιουργίας σύγχρονων θεατρικών έργων, επαναπροσδιορίζει την αποδοχή της διαφορετικότητας ως κοινωνική αξία και διαχρονική πρόκληση.
Επίσης, δίνει την ευκαιρία στους συγγραφείς να πειραματιστούν, να δημιουργήσουν και να βιώσουν μια ουσιαστική θεατρική εμπειρία προβάλλοντας νέα έργα με τη μορφή θεατροποιημένων αναλογίων και εκδόσεων.
Ποιός είναι ο στόχος του;
Οι συγγραφείς καλούνται, μέσω των πρωτότυπων έργων τους, να διερευνήσουν με τη μέθοδο της δημιουργικής γραφής την ανθρώπινη συμπεριφορά στην καθημερινή ζωή, με αφηγήσεις που αντηχούν τις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις και πυροδοτούν τη σκέψη για ανοιχτά ζητήματα.
Με τον τρόπο αυτόν, αφυπνίζουν συνειδήσεις και αποδομούν αναχρονιστικά στερεότυπα, μέσα σε ένα ευρύτερο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο ιδεοληψιών, άγνοιας, προκαταλήψεων και αποκλεισμού.
Υπάρχουν ηλικιακές ή άλλες προϋποθέσεις συμμετοχής στο project;
Το ‘‘OUTREACH Project’’, χωρίς κάποιο ηλικιακό όριο, απευθύνεται σε απόφοιτες/-ους θεατρικών σπουδών και δραματικών σχολών αλλά και σπουδάστριες/-στές σεμιναρίων θεατρικής γραφής.
Με τι κριτήρια εγκρίνονται τα προσχέδια των θεατρικών έργων;
Αρχικά, οι ενδιαφερόμενες/-οι αποστέλλουν ένα προσχέδιο που περιλαμβάνει μια εναρκτήρια σκηνή με βασικά στοιχεία πλοκής, διαλόγων και χαρακτήρων, με σαφείς επιρροές και αναφορές στη διαφορετικότητα και την αποδοχή.
Στη συνέχεια, βάση αυτών των στοιχείων, επιλέγονται οι συγγραφείς των επικρατέστερων κειμένων από την Επιτροπή Αξιολόγησης και συμμετέχουν σε ένα εργαστήρι δημιουργικής γραφής με ελεύθερη συμμετοχή.
Κατά το πρώτο στάδιο, οι συγγραφείς λαμβάνουν αναλυτικά σχόλια για κάθε έργο, προκειμένου να επανεξετάσουν τον τρόπο γραφής τους και να αναπτύξουν τα δομικά και μορφολογικά χαρακτηριστικά των κειμένων τους.
Έμφυλη ταυτότητα, θρησκευτικές πεποιθήσεις, ισότητα ευκαιριών, κοινωνικές προκλήσεις. Πόσο ανεκτική είναι η κοινωνία μας απέναντι σε αυτά τα θέματα;
Ο πολιτισμός και η τέχνη, αποτελούν διαχρονικά το όχημα για ένα ιδανικό περιβάλλον ελευθερίας, συμμετοχικότητας και δημιουργικότητας, για πρωτοβουλίες και στοχευμένες δράσεις που προωθούν την ποικιλομορφία για την εξάλειψη της ρατσιστικής και ξενοφοβικής συμπεριφοράς.
Η διαφορετικότητα και η μοναδικότητα κάθε ατόμου αποτελούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Χαρακτηριστικά, που διαφοροποιούν το κάθε άτομο σε αντίθεση με αυτά που θεωρεί η κοινωνία ως φυσιολογικά η/και κοινωνικά αποδεκτά.
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει αρκετή πρόοδος στη στάση των ανθρώπων απέναντι σε κάθε είδους διαφορετικότητα. Ωστόσο, απέχουμε πολύ από την πλήρη αποδοχή με τα κοινωνικά πρότυπα που επικρατούν.
Έχω την πεποίθηση ότι παράμετροι που θα επηρεάσουν προς τη θετική κατεύθυνση το ζήτημα, είναι η στοχευμένη παιδεία σε θέματα κοινωνικής ευαισθητοποίησης αλλά και η επαρκής ενημέρωση της κοινής γνώμης πάνω σε ζητήματα διαφορετικότητας.
Είναι πολιτική πράξη το θέατρο;
Αναντίρρητα, το θέατρο αποτελεί μια πολιτική πράξη. Τα χαρακτηριστικά που κυριαρχούν τόσο στο θέατρο όσο και γενικότερα στην τέχνη, είναι να προάγουν τη δημιουργική σκέψη και να συνεισφέρουν στην εμβάθυνση και κατανόηση του αληθινού μας εαυτού.
Ειδικότερα, αυτή την εποχή, το θέατρο ίσως να έχει περισσότερες ευθύνες απέναντι στο κοινό του, προβάλλοντας έργα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες κοινωνικές και πολιτισμικές προκλήσεις μιας ευάλωτης κοινωνίας.
Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού στις θεατρικές αναγνώσεις του «Outreach Project»;
Το περσινό “OUTREACH PROJECT “, ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία παρουσία σημαντικών εκπροσώπων της καλλιτεχνικής σκηνής και πολυπληθούς κοινού και είχε ως αποτέλεσμα να αναδείξει έξι πρωτότυπα θεατρικά έργα νέων δημιουργών, που πραγματεύονταν την έννοια της ατομικής ταυτότητας, της ετερότητας και της συμπερίληψης.
Στο τελικό στάδιο παρουσίασης του Project, το κοινό “άκουσε” για πρώτη φορά τα έργα των συγγραφέων, σε ένα ειδικό εξαήμερο αναλογίου. Παράλληλα είχε τη μοναδική ευκαιρία να συνομιλήσει με τους συγγραφείς και να μοιραστεί σχόλια σε σχέση με τη δομή, την εξέλιξη της δράσης και την αλληλεπίδραση των χαρακτήρων και δραματικών καταστάσεων των έργων.
Συνεπώς, η όλη διαδικασία έδωσε τη μοναδική ευκαιρία σε νέους συγγραφείς να βιώσουν την εμπειρία της συγγραφικής εξέλιξης των κειμένων τους σε δυναμικά έργα και στο κοινό να συμμετέχει ενεργά στη θεατρική πράξη, με βαθύτερες συναισθηματικές και νοητικές διεργασίες.
Πόσο σημαντικές είναι οι συνεργασίες, συνέργειες και συλλογικότητες στην τέχνη;
Η συμπεριληπτική και ολοκληρωμένη προσέγγιση στη τέχνη συμβάλλει ενεργά στην ανασύνθεση και τον εμπλουτισμό απόψεων, ισορροπώντας ανάμεσα στην θετικότητα και τον αρνητισμό.
Καθώς αφυπνίζει συνειδήσεις και αποδομεί αναχρονιστικά στερεότυπα, καλλιεργεί τις γόνιμες εκείνες στιγμές που το ατομικό γίνεται συλλογικό.
Προάγει τον δημιουργικό διάλογο και τους πολλαπλούς χώρους συζητήσεων, αλληλεπιδράσεων και συνεργειών, στη διαμόρφωση θετικών προτύπων και προοδευτικών προτάσεων με την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και τη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Υπάρχει θεσμική στήριξη στην Ελλάδα για το θέατρο και γενικότερα την τέχνη;
Θα είμαστε σε θέση να οραματιζόμαστε ένα σύγχρονο πολιτισμό συμπερίληψης και πρόσβασης σε όλους, έχοντας κυρίως καλλιτέχνες και πολιτιστικούς φορείς να λαμβάνουν θεσμική στήριξη από προγράμματα επιχορήγησης σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και χορηγίες ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Συγκεκριμένα, την αντίστοιχη υποστήριξη στην τέχνη που αναφέρεται και στο σήμερα και επιδιώκει όλο και περισσότερο την αλληλένδετη σχέση της με την κοινωνία, τη σχέση εκείνη που συνομιλεί με το κοινό και διερευνά κρίσιμα και επίκαιρα κοινωνικά ζητήματα που επηρεάζουν την καθημερινότητα μας.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΩΣΤΑΣ ΘΕΩΝΑΣ
Ο Κώστας Θεωνάς γεννήθηκε στην πόλη του Κεμπέκ του Καναδά.
Έχοντας ολοκληρώσει σπουδές στο χώρο των New Media και της Πολιτιστικής Διαχείρισης στα Πανεπιστήμια Concordia και Brock του Καναδά, δραστηριοποιήθηκε από νωρίς στο χώρο του σχεδιασμού και της υλοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων και της επιμέλειας πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Με διεθνή και πολυετή εμπειρία στην Πολιτιστική Διαχείριση, έχει τελέσει επικεφαλής σε σημαντικές διοργανώσεις που διακρίθηκαν για το θετικό αποτύπωμά τους στο χώρο των τεχνών και του πολιτισμού και έλαβαν θετικά σχόλια στον ελληνικό αλλά και διεθνή τύπο.
Το 1987 διετέλεσε υπεύθυνος παραγωγής του φεστιβάλ “Ελληνικός Μήνας στον Καναδά”, μια πρωτοβουλία του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού που προέβαλε τη σύγχρονη καλλιτεχνική, πολιτιστική και πνευματική δημιουργία της Ελλάδας, με εκδηλώσεις στις πόλεις Μόντρεαλ, Οτάβα, Τορόντο, Χάλιφαξ και Βανκούβερ του Καναδά.
To 1989 ίδρυσε στο Μόντρεαλ το “Θεατρικό Εργαστήρι” και επί σειρά ετών διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής και σκηνοθέτης θεατρικών παραγωγών και εργαστηρίων δραματουργίας, με ηθοποιούς και συγγραφείς Ελληνικής καταγωγής.
Το 1992 προσκλήθηκε από τον Δήμο του Μόντρεαλ να συμμετάσχει ως επιμελητής στον επίσημο εορτασμό της επετείου των 350 χρόνων από την ίδρυση του Μόντρεαλ, με την έκθεση αρχείου “Από την Ελλάδα, στο Μόντρεαλ”, υπό την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολυπολιτισμού του Καναδά και του Δήμου Μόντρεαλ.
Η έκθεση σκοπό είχε να αναδείξει τη συμβολή του Ελληνισμού στην ανάπτυξη του εγχώριου εμπορίου, του πολιτισμού και των κοινωνικών υπηρεσιών του Μόντρεαλ.
Το 1998, έχοντας επιστρέψει στην Ελλάδα, διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία το πρώτο πολυπολιτισμικό “Φεστιβάλ Νέων Πολυχρωμίας και Πολυφωνίας”, στην Τεχνόπολη–Γκάζι του Δήμου Αθηναίων, με την υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς και τη συμμετοχή Πρεσβειών.
Το Φεστιβάλ απέσπασε ιδιαίτερα θετικές κριτικές για την καινοτόμο καλλιτεχνική προσέγγισή του στο θέμα της δημιουργικής συμβίωσης και κοινωνικής συμπερίληψης μεταναστών στην τοπική κοινωνία.
Το 2000 ιδρύει την αστική μη-κερδοσκοπική εταιρεία “Ανοιχτοί Ορίζοντες” και διοργανώνει ως καλλιτεχνικός διευθυντής επί 7 συναπτά έτη το “Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα”, με θεματικές ενότητες που αγγίζουν καίρια κοινωνικοπολιτικά ζητήματα όπως:
Μια Κοινωνία Ίσων Ευκαιριών, Ζητήματα Ισότητας Φύλων, Ταυτότητα και Διαφορετικότητα και Σύγχρονα Ζητήματα Βιοηθικής. Τα φεστιβάλ τίθενται υπό την αιγίδα και υποστήριξη του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και των Υπουργείων Πολιτισμού, Εσωτερικών, Παιδείας και Υγείας.
Στη συνεχή αναζήτησή του για καίριες πρωτοβουλίες και δράσεις που αναδεικνύουν επίμαχα κοινωνικά και ανθρωπιστικά ζητήματα, ιδρύει το 2019 την αστική μη-κερδοσκοπική εταιρεία “Συνέργειες Πολιτισμού”.
Το όραμά του ως καλλιτεχνικού διευθυντή είναι η ανάπτυξη ενός νέου πολιτισμικού, δημιουργικού και ερευνητικού πεδίου μέσα από συμμετοχικές εκδηλώσεις και βιωματικές δράσεις τέχνης και λόγου για καλλιτέχνες, πολιτιστικούς και θεσμικούς φορείς.
Από το 2020 επιμελείται την ετήσια διοργάνωση του “Φεστιβάλ Μεσογειακού Πολιτισμού” με επίκεντρο των πολιτισμικών δράσεων το νησί της Νάξου. Το Φεστιβάλ περιλαμβάνει σειρά πολυθεματικών εκδηλώσεων που προάγουν τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και προσκαλούν σε διάδραση το κοινό με καλλιτέχνες από χώρες της Μεσογείου. Πραγματοποιείται με την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.
Το 2021, με την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, προτείνει και επιμελείται το “OUTREACH PROJECT’’ το οποίο αποτελεί μια πρόταση/πρόσκληση σε νέους ανερχόμενους θεατρικούς συγγραφείς να προβάλλουν την ετερότητα και ποικιλομορφία ως θετική εμπειρία πολιτισμού και να επαναπροσδιορίσουν την αποδοχή της διαφορετικότητας ως κοινωνική αξία και διαχρονική πρόκληση.