Μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον σκηνοθέτη Κοραή Δαμάτη, αυτή τη φορά με την ευκαιρία της παράστασης “Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ” που ανεβαίνει στο Θέατρο Από Κοινού. Το κείμενο του Γιώργου Δαμιανού βασίζεται στην αληθινή ιστορία του Δημήτρη Τσαφέντα.
Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη
Τι προκλήσεις είχε για εσάς αυτή η παράσταση;
Η βασική πρόκληση ήταν να φανεί, όχι μόνο το βασικό σχεδιάγραμμα, αλλά και οι λεπτομέρειες -μερικές φορές αντιφατικές- του πολύπλοκου χαρακτήρα του Δημήτρη Τσαφέντα.
Το πρόσωπο που έγραψε και οραματίστηκε ο συγγραφέας Γιώργος Δαμιανός είναι ένας ιδιόμορφος ζωντανός χαρακτήρας φτιαγμένος από διαφορετικά υλικά…πισωγυρίσματα, τρελές σκέψεις, ενοχές, ηρωικές αποφάσεις, λανθασμένες εκτιμήσεις…
Με τι συναισθήματα θα θέλατε να φύγουν οι θεατές;
Περισσότερο με σκέψεις θα ήθελα να φύγουν, σκέψεις απ’ τα λόγια του Τσαφέντα:
Ωραία λέξη το ‘‘εμείς’’. Με το ‘‘εγώ’’ πολιτική δεν κάνεις. Κι όταν λέω εμείς, εννοώ όλοι, ακόμα και αυτοί που διαφωνούν. Πολιτική μόνο μ’ αυτούς που συμφωνούν δεν κάνεις.
Η Πρεσβεία της Ακτής Ελεφαντοστού πώς σχετίζεται με την παράσταση;
Η παράσταση είναι κάτω από την Αιγίδα της Aκτής Ελεφαντοστού. Η κυρία Μέρω Κεσεσίογλου, Γενική Πρόξενος της Ακτής Ελεφαντοστού, ιδρύτρια και Πρόεδρος της Οργάνωσης «Ελληνική Δράση Αφρικής», μας βοήθησε σημαντικά δίνοντάς μας πληροφορίες για την ζωή στην Νότια Αφρική τότε και σήμερα.
Αιγίδα και βοήθεια από την «Mama Africa», όπως αποκαλούν την κυρία Μέρω Κεσεσίογλου όσοι ξέρουν την συνεχή πολύτιμη δράση της σε πολλούς τομείς και άρνηση από την πρεσβεία της Νότιας Αφρικής και για την αιγίδα και για οπουδήποτε βοήθεια.
Το θέατρο είναι πολιτική πράξη;
Καθαρά! Είτε ανεβάζεις Αισχύλο, είτε σύγχρονο θέατρο, είτε Ελισαβετιανό!
Με ποιόν τρόπο η τέχνη επηρεάζει την κοινωνία;
Κάποιες φορές δίνει χαρά και ξεκούραση στους θεατές, άλλες τους προβληματίζει, πολλές φορές επιβεβαιώνει κάποιες δικές τους σκέψεις, κάποιες κρυφές αλήθειες. Kι άλλοτε, τις περισσότερες φορές, παρηγορεί λίγο την ψυχή τους.
Ποιος είναι ο Κοραής Δαμάτης
Ο Κοραής Δαμάτης γεννήθηκε στην Αίγυπτο, στην Αλεξάνδρεια. Στην Ελλάδα ήρθε το 1962. Σπούδασε θέατρο. Χόρεψε με την ομάδα ‘Χορικά’ της Ζουζούς Νικολούδη και στο Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλού Μάνου. Πήρε μέρος σαν ηθοποιός και χορευτής σε αρκετές παραστάσεις. Δημιούργησε την θεατρική ομάδα Έβδομο Θέατρο.
Έχει σκηνοθετήσει έργα των Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Βάϊς, Μπρέχτ, Μπέκετ, Λόπε ντε Βέγκα, Ζενέ, Καμύ, Μπωμαρσαί, Αριστοφάνη, Γκομπρόβιτς, Μακ-Νάλλη, Σέρμαν, Ουίλλιαμς, Ιονέσκο, Μολιέρο, Ζιρωντού, Αρμπούζωφ, Ανούιγ, Μακ Ντόνα, Φρίελ, Σεβαστίκογλου, Μάρλοου, Καμπανέλλη, Αναγνωστάκη κ.α. για το Εθνικό Θέατρο, για Δημοτικά Περιφερειακά, για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και για το ελεύθερο θέατρο.
Έχει σκηνοθετήσει θεατρικά έργα για το ραδιόφωνο.
Έχει εκδώσει το μυθιστόρημα Το Σπίτι Μόνο στις εκδόσεις Γαβριηλίδη το 2016 και επανακυκλοφόρησε το 2023 από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Το 2021 εκδόθηκε από τις εκδόσεις Βακχικόν το δεύτερο βιβλίο του, Αφορμές, μια συλλογή μικρών ιστοριών, και το 2022, ο θεατρικός μονόλογος Χαρίκλεια Καβάφη πάλι από τις εκδόσεις Βακχικόν. Το 2024 εκδίδεται η μετάφρασή του στην Αντιγόνη του Σοφοκλή από τις εκδόσεις Βακχικόν.