Ο Κώστας Θεωνάς είναι ο ιδρυτής και ψυχή του “Outreach Project”. Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον δημιουργικό θεατρικό εργαστήριο που ασχολείται με την αποδοχή της διαφορετικότητας. Μετά από δύο επιτυχημένες διοργανώσεις, σε λίγες ημέρες ξεκινάει ο τρίτος κύκλος του. Αυτό το γεγονός μάς έδωσε την ευκαιρία να τον συναντήσουμε και να συνομιλήσουμε μαζί του.
Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη
Ακόμα ένας νέος κύκλος του «The Outreach Project» ξεκινάει. Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού στις παρουσιάσεις;
Το “OUTREACH PROJECT”, μετά από δυο εξαιρετικά επιτυχημένες διοργανώσεις υπό την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και παρουσία πολυπληθούς κοινού και εκπροσώπων της καλλιτεχνικής σκηνής, έχει αναδείξει 14 πρωτότυπα θεατρικά έργα νέων δημιουργών που πραγματεύονταν την έννοια της αποδοχής της διαφορετικότητας.
Αυτό έγινε μέσω ενός τετράμηνου δημιουργικού εργαστηρίου, θεατρικών αναγνώσεων και δραματοποιημένων αναλογίων στις σκηνές του θεάτρου Vault στην Αθήνα και του θεάτρου Τ στη Θεσσαλονίκη και εκδόσεων των 5 επικρατέστερων έργων του project από τον οίκο Άπαρσις.
Αντίστοιχα, 2 νέοι συγγραφείς μας συμμετείχαν στη συγγραφική ομάδα του Εθνικού Θεάτρου για την εφηβική σκηνή και ένα από τα βραβευθέντα μας έργα, το Trans Port της Ειρήνης Δερμιτζάκη, ανέβηκε τον Μάιο στο Θέατρο Vault με μεγάλη επιτυχία.
Ποιο είναι το όραμα και η φιλοσοφία τού «The Outreach Project»;
Είναι σημαντικό η θεατρική γραφή, ως δημιουργική δραστηριότητα, να αποτυπώνει τις διάφορες όψεις της κοινωνικής ζωής. Να δίνει προτεραιότητα στη διαφορετικότητα, να διερευνά θέματα που αφορούν ένα ευρύ φάσμα σωματικών και συναισθηματικών εμπειριών και να βοηθά στην κατανόηση και ενσυναίσθηση των κοινωνικών προκλήσεων και των οριακών ανθρώπινων καταστάσεων.
Επομένως, όταν περιλαμβάνονται ποικίλες φωνές και απόψεις, παρέχονται οι ευκαιρίες για να ειπωθούν πολλαπλές ιστορίες, να βιωθούν νέες εμπειρίες και να διερευνηθούν διαφορετικές προοπτικές.
Ποιός είναι ο στόχος του;
Στόχος του προγράμματος είναι να αναδείξει τις διαφορετικές, συχνά υπο-εκπροσωπούμενες, φωνές νέων και ανερχόμενων συγγραφέων που προτάσσουν με τη γραφή τους ζητήματα αυτοπροσδιορισμού που σχετίζονται με τη ρευστότητα του φύλου και τη σεξουαλικότητα, τις σωματικές και ψυχολογικές προκλήσεις, την εθνοπολιτισμική προέλευση, τις θρησκευτικές ή άλλες πεποιθήσεις και τις κοινωνικές ανισότητες.
Ποια είναι τα κριτήρια συμμετοχής των νέων συγγραφέων και της επιλογής των προσχεδίων των θεατρικών έργων;
Το “OUTREACH PROJECT 3’’, σε ένα ανοιχτό κάλεσμα σε απόφοιτες/-ους θεατρικών σπουδών και δραματικών σχολών αλλά και σπουδάστριες/-στές σεμιναρίων θεατρικής γραφής, τους προσκαλεί να αποστείλουν ένα προσχέδιο κειμένου που θα περιλαμβάνει μια εναρκτήρια σκηνή με βασικά στοιχεία πλοκής, διαλόγων και χαρακτήρων, με σαφείς επιρροές και αναφορές στη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα.
Στη συνέχεια θα επιλεγούν οι συγγραφείς των 10 επικρατέστερων προσχεδίων από την Επιτροπή Αξιολόγησης που αποτελείται από 5 διεθνώς καταξιωμένους συγγραφείς/δραματουργούς, τους Άκη Δήμου, Νίνα Ράπη, Χαράλαμπο Γιάννου, Σοφία Καψούρου και Τηλέμαχο Τσαρδάκα, για να συμμετάσχουν σε ένα εργαστήριο δημιουργικής γραφής, χωρίς οικονομική επιβάρυνση.
Προκειμένου οι συγγραφείς να συμμετάσχουν στο OUTREACH PROJECT 3, καλούνται να αποστείλουν ένα προσχέδιο θεατρικού κειμένου σε μορφή PDF, μέχρι την Δευτέρα 31 Ιουλίου, στο outreachtheatreproject@gmail.com που θα περιλαμβάνει:
Μια εναρκτήρια σκηνή (έως 600 λέξεις) με βασικά στοιχεία πλοκής, διαλόγων και χαρακτήρων και με σαφείς αναφορές στη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα.
Τίτλο έργου και μια μικρή σύνοψη (έως 300 λέξεις), με την προϋπόθεση ότι τα τελικά έργα που θα προκύψουν δεν θα ξεπερνούν τα 60’ με 70’ λεπτά και οι χαρακτήρες δεν θα ξεπερνούν τους 5.
Ένα σύντομο βιογραφικό.
Πρωτοβουλίες όπως το “OUTREACH PROJECT” έχουν επίδραση στην ελληνική κοινωνία σε θέματα που αφορούν στην έμφυλη ταυτότητα, τις θρησκευτικές πεποιθήσεις, την ισότητα ευκαιριών και τις κοινωνικές προκλήσεις;
Το “OUTREACH PROJECT” συστηματικά και με συνέπεια αλληλεπιδρά, επικοινωνεί και δίνει βήμα και λόγο σε νέους θεατρικούς συγγραφείς, ώστε να προτάξουν με τη γραφή τους την ανοικτότητα και την επικοινωνία με το Άλλο, συμβάλλοντας στην κατάρριψη στερεοτύπων και προκαταλήψεων και την αμφισβήτηση επιβλαβών αφηγήσεων που διαιωνίζουν τον κοινωνικό αποκλεισμό και τις ανισότητες,τον στιγματισμό,τις σεξιστικές και ρατσιστικές αντιλήψεις.
Συνεπώς, η καθιέρωση μιας δυναμικής πλατφόρμας δημιουργικής θεατρικής γραφής ικανής να προάγει έναν γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο, συμβάλλει στην αμοιβαία κατανόηση και αποδοχή της διαφορετικότητας.
Παράλληλα, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην προσέγγιση και ευαισθητοποίηση ενός ευρύτατου κοινού, μέσω ενός δικτύου συνεργαζόμενων θεατρικών σκηνών, στην αυξανόμενη ορατότητα και συμπερίληψη πολλαπλών ταυτοτήτων.
Αποτελεί σήμερα το θέατρο μέσο ευαισθητοποίησης σε κοινωνικά ζητήματα;
Από την αρχαιότητα έως σήμερα, το θέατρο ως δημόσιο αγαθό κατέχει έναν εκ-παιδευτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα.
Σε όλες του τις μορφές, από το δραματικό παιχνίδι έως τη θεατρική παράσταση, αποτελεί ένα ισχυρό μέσο έκφρασης και επικοινωνίας. Με τον κοινωνικό του ρόλο, αφορά και αγγίζει όλο και μεγαλύτερο κοινό και διαμορφώνει ατομικές και συλλογικές μνήμες.
Συγκεκριμένα, η ορατότητα και η ποικιλομορφία στη θεατρική γραφή είναι ζωτικής σημασίας, γιατί προάγουν τη δημιουργία μιας πιο ζωντανής και δυναμικής θεατρικής κοινότητας, ικανής να απευθύνεται σε ένα πλατύ κοινό και να πραγματεύεται ένα ευρύτερο φάσμα κοινωνικοπολιτικών θεμάτων.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΩΣΤΑΣ ΘΕΩΝΑΣ
Ο Κώστας Θεωνάς γεννήθηκε στην πόλη του Κεμπέκ του Καναδά.
Έχοντας ολοκληρώσει σπουδές στο χώρο των New Media και της Πολιτιστικής Διαχείρισης στα Πανεπιστήμια Concordia και Brock του Καναδά, δραστηριοποιήθηκε από νωρίς στο χώρο του σχεδιασμού και της υλοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων και της επιμέλειας πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Με διεθνή και πολυετή εμπειρία στην Πολιτιστική Διαχείριση, έχει τελέσει επικεφαλής σε σημαντικές διοργανώσεις που διακρίθηκαν για το θετικό αποτύπωμά τους στο χώρο των τεχνών και του πολιτισμού και έλαβαν θετικά σχόλια στον ελληνικό αλλά και διεθνή τύπο.
Το 1987 διετέλεσε υπεύθυνος παραγωγής του φεστιβάλ “Ελληνικός Μήνας στον Καναδά”, μια πρωτοβουλία του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού που προέβαλε τη σύγχρονη καλλιτεχνική, πολιτιστική και πνευματική δημιουργία της Ελλάδας, με εκδηλώσεις στις πόλεις Μόντρεαλ, Οτάβα, Τορόντο, Χάλιφαξ και Βανκούβερ του Καναδά.
To 1989 ίδρυσε στο Μόντρεαλ το “Θεατρικό Εργαστήρι” και επί σειρά ετών διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής και σκηνοθέτης θεατρικών παραγωγών και εργαστηρίων δραματουργίας, με ηθοποιούς και συγγραφείς Ελληνικής καταγωγής.
Το 1992 προσκλήθηκε από τον Δήμο του Μόντρεαλ να συμμετάσχει ως επιμελητής στον επίσημο εορτασμό της επετείου των 350 χρόνων από την ίδρυση του Μόντρεαλ, με την έκθεση αρχείου “Από την Ελλάδα, στο Μόντρεαλ”, υπό την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολυπολιτισμού του Καναδά και του Δήμου Μόντρεαλ.
Η έκθεση σκοπό είχε να αναδείξει τη συμβολή του Ελληνισμού στην ανάπτυξη του εγχώριου εμπορίου, του πολιτισμού και των κοινωνικών υπηρεσιών του Μόντρεαλ.
Το 1998, έχοντας επιστρέψει στην Ελλάδα, διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία το πρώτο πολυπολιτισμικό “Φεστιβάλ Νέων Πολυχρωμίας και Πολυφωνίας”, στην Τεχνόπολη–Γκάζι του Δήμου Αθηναίων, με την υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς και τη συμμετοχή Πρεσβειών.
Το Φεστιβάλ απέσπασε ιδιαίτερα θετικές κριτικές για την καινοτόμο καλλιτεχνική προσέγγισή του στο θέμα της δημιουργικής συμβίωσης και κοινωνικής συμπερίληψης μεταναστών στην τοπική κοινωνία.
Το 2000 ιδρύει την αστική μη-κερδοσκοπική εταιρεία “Ανοιχτοί Ορίζοντες” και διοργανώνει ως καλλιτεχνικός διευθυντής επί 7 συναπτά έτη το “Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα”, με θεματικές ενότητες που αγγίζουν καίρια κοινωνικοπολιτικά ζητήματα όπως:
Μια Κοινωνία Ίσων Ευκαιριών, Ζητήματα Ισότητας Φύλων, Ταυτότητα και Διαφορετικότητα και Σύγχρονα Ζητήματα Βιοηθικής. Τα φεστιβάλ τίθενται υπό την αιγίδα και υποστήριξη του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και των Υπουργείων Πολιτισμού, Εσωτερικών, Παιδείας και Υγείας.
Στη συνεχή αναζήτησή του για καίριες πρωτοβουλίες και δράσεις που αναδεικνύουν επίμαχα κοινωνικά και ανθρωπιστικά ζητήματα, ιδρύει το 2019 την αστική μη-κερδοσκοπική εταιρεία “Συνέργειες Πολιτισμού”.
Το όραμά του ως καλλιτεχνικού διευθυντή είναι η ανάπτυξη ενός νέου πολιτισμικού, δημιουργικού και ερευνητικού πεδίου μέσα από συμμετοχικές εκδηλώσεις και βιωματικές δράσεις τέχνης και λόγου για καλλιτέχνες, πολιτιστικούς και θεσμικούς φορείς.
Από το 2020 επιμελείται την ετήσια διοργάνωση του “Φεστιβάλ Μεσογειακού Πολιτισμού” με επίκεντρο των πολιτισμικών δράσεων το νησί της Νάξου. Το Φεστιβάλ περιλαμβάνει σειρά πολυθεματικών εκδηλώσεων που προάγουν τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και προσκαλούν σε διάδραση το κοινό με καλλιτέχνες από χώρες της Μεσογείου. Πραγματοποιείται με την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.
Το 2021, με την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, προτείνει και επιμελείται το “OUTREACH PROJECT’’ το οποίο αποτελεί μια πρόταση/πρόσκληση σε νέους ανερχόμενους θεατρικούς συγγραφείς να προβάλλουν την ετερότητα και ποικιλομορφία ως θετική εμπειρία πολιτισμού και να επαναπροσδιορίσουν την αποδοχή της διαφορετικότητας ως κοινωνική αξία και διαχρονική πρόκληση.