Ο Soloup μεταφέρει το οικείο σύμπαν του «Ζορμπά» σε ένα μοναδικό graphic novel με τίτλο “Ζοrμπας Πράσινη Πέτρα Ωραιοτάτη” που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Διόπτρα.
«Πώς ν’ αναμετρηθείς με αυτόν τον Δράκο;» γράφει ο Καζαντζάκης για τον Ζορμπά.
Πώς ν’ αναμετρηθείς με δυο δράκους σήμερα, με τον Νίκο Καζαντζάκη και με τον Ζορμπά, χρησιμοποιώντας μάλιστα τη γλώσσα των κόμικς για ν’ αποδώσεις εκ νέου το εμβληματικό και πολυμεταφρασμένο μυθιστόρημα Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά;
Έχοντας επιπλέον ν’ αντιπαλέψεις τον μύθο και την κυρίαρχη εικόνα του χαρακτήρα, όπως ενσαρκώθηκε από τον Άντονι Κουίν στην ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη Zorba the Greek;
Ζωή, έρωτας, Θεός, θάνατος αλλά και Διόνυσος, Βούδας, Νίτσε, Μπερξόν, Σαίξπηρ, Δάντης, Ροντέν…
Ο Soloύp στο graphic novel ΖΟRΜΠΑΣ, ΠΡΑΣΙΝΗ ΠΕΤΡΑ ΩΡΑΙΟΤΑΤΗ δεν κάνει μια απλή μεταφορά αλλά επιχειρεί να επαναφηγηθεί τα επεισόδια του συγκεκριμένου μυθιστορήματος.
Επεμβαίνει στη ροή, αναδιατάσσει τις εμβόλιμες ιστορίες ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί ν’ αποφύγει τα ισχυρά στερεότυπα του κινηματογραφικού Ζορμπά.
Ακολουθώντας έτσι το πνεύμα του καζαντζακικού κειμένου, προτείνει μια νέα αφήγηση λόγου και εικόνας, ένα νέο ταξίδι, φιλοσοφικό, γκροτέσκο, τραγικό, στον σύγχρονο αναγνώστη.
Έγραψαν:
- Έχοντάς μας χαρίσει στο πρόσφατο παρελθόν έργα όπως το «Αϊβαλί» και «Η Μάχη της Πλατείας», ο Soloup έχει αποδείξει ότι επιθυμεί να «συνομιλήσει» και να αναμετρηθεί με τα Μεγάλα Αφηγήματα (της ιστορίας, της λογοτεχνίας, της συλλογικής μνήμης) με ένα πνεύμα ελεύθερο και αδέσμευτο από εθνοκεντρικές ή άλλου είδους συμβάσεις, κρατώντας παράλληλα επαφή τόσο με τα σύγχρονα προβλήματα της εποχής μας, όσο και με τα δικά του ερευνητικά ενδιαφέροντα.
Γιάννης Αντωνόπουλος, efsyn.gr
- Ουσιαστικά επιχείρησα μια επαναφήγηση του έργου, προτείνοντας μια νέα ματιά για το έργο του Καζαντζάκη στους σημερινούς αναγνώστες, σίγουρα μακριά από τα στερεότυπα που έχει προσθέσει η, κατά τα άλλα, αδιαμφισβήτητα επιτυχημένη κινηματογραφική μεταφορά του Κακογιάννη.
Soloup, από τη συνέντευξή του στη Μαρία Δρουκοπούλου, LiFO
- Ο Αλέξης Ζορμπάς λατρεύτηκε όσο λίγοι μυθιστορηματικοί ήρωες μέσα από τις σελίδες του ομότιτλου βιβλίου του Νίκου Καζαντζάκη και γοήτευσε όλο τον πλανήτη μέσα από την κινηματογραφική μεταφορά του Μιχάλη Κακογιάννη και την ερμηνεία του Άντονι Κουίν. Ωστόσο, τώρα, ο εμβληματικός αυτός πρωταγωνιστής, ήρθε η ώρα να συστηθεί εκ νέου, αυτή τη φορά μέσα από την τέχνη του graphic novel και τη δημιουργική ματιά και μαστόρικη πένα τού κομίστα Αντώνη Νικολόπουλου (Soloup).
Δημήτρης Μαριδάκης, haniotika-nea.gr
- Η φόρμα των graphic novels και το μέσο των κόμικς γενικότερα, έχουν μια αυτοδύναμη γλώσσα, ικανή για την δημιουργία δικών της πρωτότυπων και αξιοπρόσεκτων έργων. Αυτό λοιπόν που θεωρώ πως θα ήταν ενδιαφέρον να συμβεί, ειδικά όταν μιλάμε για μεταφορά λογοτεχνικών έργων σε κόμικς, είναι ο συγκερασμός των δύο παραπάνω: Δηλαδή της μεταφοράς ως αφορμής, και της δημιουργίας ενός νέου πρωτότυπου έργου από την άλλη.
Soloup, από τη συνέντευξή του στον Διονύση Μαρίνο, bookpress.gr
- Οι διάλογοι μεταφέρουν αυτούσια λόγια του Καζαντζάκη. Φαίνεται ότι ο Soloup κάνει προσπάθεια να ακούγεται η καζαντζακική γλώσσα. Το αποτέλεσμα είναι ένα εξαιρετικό graphic novel που είναι αυθεντικός Soloup και ταυτόχρονα αυθεντικός Καζαντζάκης.
Λαμπρινή Κουζέλη, Το Βήμα
Soloup
Ο Soloup είναι πολιτικός γελοιογράφος (Το Ποντίκι, Σχεδία, παλαιότερα Το Βήμα, Goal Νews κ.ά.) και δημιουργός κόμικς (Βαβέλ, Γαλέρα κ.ά.).
Έχει σπουδάσει Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αιγαίου και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του ίδιου πανεπιστημίου. Η εργασία του Τα ελληνικά comics (Τόπος, 2012) επικεντρώνεται στην έρευνα και στη μελέτη της ένατης τέχνης στην Ελλάδα. Διδάσκει γελοιογραφία και κόμικς στο πρόγραμμα e-learning του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μέχρι σήμερα έχει κυκλοφορήσει 14 συλλογές με γελοιογραφίες και κόμικς και τα graphic novels Αϊβαλί (Κέδρος, 2014), Ο Συλλέκτης: Έξι διηγήματα για έναν κακό λύκο (Ίκαρος, 2018) και 21 — H μάχη της πλατείας (Ίκαρος, 2021), το τελευταίο με την υποστήριξη του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. και σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Με αφορμή τα graphic novels Αϊβαλί και Ο Συλλέκτης έχουν πραγματοποιηθεί δύο μεγάλες εκθέσεις στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς (το 2015 και το 2019 αντίστοιχα), ενώ το graphic novel 21 — Η μάχη της πλατείας αποτέλεσε την αφορμή για τη μεγαλύτερη σε χρονική διάρκεια έκθεση κόμικς μέχρι σήμερα στην Ελλάδα (2021-2022), και μάλιστα διπλή, στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο (Μέγαρο Παλαιάς Βουλής) και παράλληλα στο Μουσείο Στρατή Ελευθεριάδη-Teriade στη Λέσβο. Δουλειά του έχει παρουσιαστεί στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ.