Το γνωστότερο έργο του Iσπανού θεατρικού συγγραφέα Βάλιε Ινκλάν (ή, σωστότερα, Ραμόν Μαρία ντελ Βάγε Ινκλάν), που ήταν τριάντα χρόνια μεγαλύτερος από τον Λόρκα (γεννήθηκε το 1866) αλλά πέθανε την ίδια χρονιά με εκείνον (1936), το “Θεϊκά λόγια” ανεβάζει το Μάρτιο στο Δημοτικό θέατρο Ρόδου η θεατρική ομάδα Πράξις.
Ένας γυρολόγος αναστατώνει τη μικρή κοινωνία ενός ισπανικού χωριού. Ένα ορφανό σακάτικο γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης για κέρδος, ευκαιρία για φυγή, για ελευθερία, για έρωτα. Η ζητιανιά, το κλέψιμο, η δολοφονία, η απατεωνιά αποτελούν τις πιο συνηθισμένες μορφές συμπεριφοράς για τους κατοίκους του χωριού. Όμως η μοιχεία… Μήπως τελικά το μονοπάτι της αμαρτίας είναι που οδηγεί στην αρετή και τη θέωση;
Το έργο γράφτηκε το 1920 και ανήκει στη μεταβατική εποχή του συγγραφέα από τις Βάρβαρες Κωμωδίες στο εσπερπέντο. Το Esperpento είναι ένα λογοτεχνικό ύφος στην Ισπανική λογοτεχνία που καθιερώθηκε από τον Ινγκλάν και στο οποίο χρησιμοποιούνται παραμορφωμένες περιγραφές της πραγματικότητας για να επικρίνει την κοινωνία, υπογραμμίζοντας τα ανόητα και παράλογα χαρακτηριστικά της, το θάνατο και την αναγωγή των ανθρώπινων όντων σε αντικείμενα.
Το στυλ χαρακτηρίζεται από πικρή ειρωνεία, κυνικές εκφράσεις και φρασεολογία. Στη Λατινική Αμερική, ο συγγραφέας που είναι πιο γνωστός για τη χρήση του esperpento είναι ο Μεξικανός συγγραφέας Jorge Ibargüengoitia.
Το Ισπανικό λεξικό ερμηνεύει το Εσπερπέντο ως μια γκροτέσκο ή άσχημη ενέργεια, σαν πρόσωπο ή πράγμα αξιοσημείωτο για την ασχήμια, την αταξία ή την τραχιά εμφάνισή του. Όλα αυτά αποτυπώνονται στο έργο αυτό του Ινγκλάν και χαρακτηρίζουν τις θεατρικές εικόνες του. Η ιδέα του esperpento βασίζεται στην αντίληψη του Valle-Inclán για το μίγμα του μεγάλου και του γκροτέσκο, το οποίο θεωρούσε χαρακτηριστικό της ισπανικής κοινωνίας. Κυρίαρχα σκηνικά είναι ταβέρνες και πορνεία, άθλιοι εσωτερικοί χώροι και επικίνδυνα δρομάκια στη Μαδρίτη.Το βασικό ερώτημα που θέτει το esperpento είναι αν παρουσιάζει μια παραμορφωμένη εικόνα της πραγματικότητας ή αν παρουσιάζει μιαν ακριβή εικόνα μιας παραμορφωμένης πραγματικότητας.
Στην παράσταση η σκηνοθεσία είναι του Κώστα Κατσουλάκη, τα σκηνικά υπογράφει η Ανδρομάχη Μπατζούκη, την κινησιολογία η Μαρία Μανουκιάν, βοηθός σκηνοθέτη είναι η Ματίνα Κουγκρά και η Χρυσούλα Κόζα.
Παίρνουν μέρος οι: Γιάννης Αποκούραστος, Ρούλα Βασιλοπούλου, Τάκης Καραγκιοζόπουλος, Μαρία Κοντού, Εβίτα Κουγκρά, Βασίλης Λόγγος, Γιάννης Μακρής, Ελένη Μικρομανώλη, Ανδρομάχη Μπατζούκη, Βάσω Ντελάκη, Γιάννης Παπαγεωργίου, Ιφιγένεια Παπανικολάου, Γιάννης Παστρικός, Ανθή Πλατή, Γιάννης Στεφανίδης, Κατερίνα Τουβρά, Νικόλ Τσακίρη, Κώστας Χαρτοφύλλης.
Οι παραστάσεις θα δοθούν από 6 – 15 Μαρτίου στο Δημοτικό θέατρο Ρόδου στις 21.15 μ.μ. .
Εισιτήρια προπωλούνται :
Music spot – Πάρης Κατσέλας (Εθν Αντίστασης 83)
Πλατής κοσμηματοπωλείο (Κωνστ. Υδραίου 64)
Copy Experts (Σκεύου Ζερβού 4)
Μπαχάρ Σουβλακερί (Κωστή Παλαμά 27-31)
ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ 10 ΕΥΡΩ
ΣΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ 12 ΕΥΡΩ
ΑΝΕΡΓΩΝ – ΦΟΙΤΗΤΩΝ 9 ΕΥΡΩ (ΜΕ ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΚΑΡΤΑΣ)
ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ 10 ΜΑΡΤΙΟΥ ΘΑ ΔΟΘΟΥΝ ΣΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΩΝ ΡΟΔΟΥ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΘΑ ΙΣΧΥΟΥΝ ΤΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ.