Ο Βαγγέλης Μουλαράς ήταν καλός μαθητής. Μάς το αποδεικνύει στην σόλο παράσταση “Δέκα με Τόνο” που παρουσιάζει στο Θέατρο Άβατον από την Τετάρτη 4 Οκτωβρίου και κάθε Τετάρτη έως τις 29 Νοεμβρίου. Μετά από σχεδόν δέκα χρόνια παρουσίας στην σκηνή του ελληνικού stand-up comedy, συγκεντρώνει όλο το υλικό του με σκοπό να αποδείξει πως αυτός ήταν ο πιο καλός ο μαθητής στην τάξη!
Με αυτή την ευκαιρία είχαμε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί του.
Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη
Είναι έμφυτο ή επίκτητο το χιούμορ στον άνθρωπο;
Είναι και τα δύο. Κάποιοι γεννιούνται με αυτό και κάποιοι το αναπτύσσουν στην πορεία.
Το καλύτερο βέβαια είναι να γεννηθείς με αυτό και να το αναπτύξεις. Έτσι το έμφυτο χιούμορ γίνεται ακόμα καλύτερο.
Υπάρχει καλό και κακό χιούμορ;
Νομίζω πως ναι. Δηλαδή, εντάξει, οτιδήποτε μπορεί να είναι αστείο. Κακό χιούμορ πολλές φορές εμείς του συναφιού αποκαλούμε κάτι κοινότοπο, κάτι που βλέπουμε από πολύ νωρίς πού θα καταλήξει.
Αλλά υπάρχει και μια άλλη διάκριση στα δικά μου μάτια.
Καλό χιούμορ σε πρώτη ανάγνωση είναι κάθε αστείο που σε κάνει να γελάς. Αν ένα αστείο όμως σε κάνει να γελάσεις με στερεότυπα ή μειονότητες, είναι ένα κακό αστείο. Βασικά, όχι απλά κακό. Είναι κι επικίνδυνο.
Τι σας τράβηξε στο stand up comedy κι αποφασίσατε να ασχοληθείτε με αυτό;
Το πόσο καλά τα πας είναι μετρήσιμο. Έχεις άμεση ανατροφοδότηση. Λες το αστείο και το κοινό είτε γελάει είτε δεν γελάει.
Εγώ ως πρώην καλός μαθητής -που περίμενε πώς και πώς να πάρει τον έλεγχο προόδου για το τρίμηνο- νιώθω πολύ καλά που μαθαίνω πώς τα πηγαίνω και δεν χρειάζεται να περιμένω ένα τρίμηνο.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζετε στην τέχνη σας σαν stand up comedian?
Να γράψεις ένα καινούργιο αστείο. Βλέπετε, τα κείμενα που λέμε εμείς είναι δοκιμασμένα πολλές φορές και τις περισσότερες παίρνουν γέλιο. Κι έτσι εμείς τα εμπιστευόμαστε όλο και πιο πολύ. Κι αυτά γίνονται περισσότερα και φτάνουμε σε ένα σημείο που σχεδόν κάθε αστείο που λέμε δουλεύει. Και νιώθουμε μια άνεση βγαίνοντας στην σκηνή και λέγοντας τα γνωστά, δοκιμασμένα αστεία μας.
Και ξαφνικά έρχεται μια στιγμή που πρέπει να πεις ένα τελείως καινούργιο αστείο. Που δεν το έχει ακούσει ποτέ κανείς. Και δεν ξέρεις αν το κοινό θα γελάσει ή θα μείνει παγερά αδιάφορο. Ε, αυτή η στιγμή είναι η πιο δύσκολη.
Τι σας εμπνέει για να δημιουργήσετε το υλικό της παράστασής σας;
Κατά βάση τα βιώματα και η καθημερινότητα μου. Από τα μικρά ευτράπελα μέχρι τα Πολύ Μεγάλα Συμβάντα. Έχω αστείο από κάτι χαζό που συνέβη στον φούρνο της γειτονιάς μου, έχω αστείο και για την πρώτη φορά που με θυμάμαι να κλαίω σαν μικρό παιδάκι. Οπότε μάλλον η απάντηση είναι “οτιδήποτε”.
Το stand up comedy προϋποθέτει γνώσεις υποκριτικής ή μπορεί να το κάνει και κάποιος που δεν είναι ηθοποιός;
Σαφώς και μπορεί να το κάνει κάποιος που δεν είναι ηθοποιός. Είναι μια παραστατική τέχνη, βέβαια, αλλά έχει μια ιδιαιτερότητα: εσύ γράφεις το κείμενο κι εσύ το ερμηνεύεις.
Ίσως η υποκριτική σε βοηθάει στο δεύτερο αλλά το πιο σημαντικό είναι το πρώτο. Το γράψιμο.
Εφόσον γράφεις και παίζεις, είσαι κωμικός. Συγχαρητήρια!
Πώς προέκυψε η παράσταση «Δέκα με Τόνο»;
Είναι όλο μου το υλικό μετά από σχεδόν δέκα χρόνια στην σκηνή. Οπότε προέκυψε μετά από πολλές παραστάσεις, φεστιβάλ και περιοδείες.
Είναι το σύνολο της δουλειάς μου μετά από όλα αυτά τα χρόνια ενασχόλησης με το αντικείμενο, δοσμένο ως μία συνεκτική παράσταση με αρχή, μέση και τέλος που νιώθω ότι αξίζει να την μοιραστώ με το κοινό.
Τι έχει στο στόχαστρο;
Νομίζω πως σκοπός της παράστασης είναι να περιγράψει την εμπειρία μου ως καλός μαθητής μετά το σχολείο. Αυτό είναι το βασικό.
Στο σχολείο, ας πούμε, πάντα έπαιρνα πολύ καλούς βαθμούς, σε κάθε τεστ, σε κάθε διαγώνισμα. Όταν τελείωσα με το σχολείο και πήγα να πάρω δίπλωμα, κόπηκα στα σήματα. Έκανα δύο λάθη. Και μου είπαν “όχι, δεν θα πάρεις δεκαοχτώ – αλλά ούτε και δίπλωμα”.
Τι σημαίνει για εσάς το χιούμορ;
Ο καλύτερος τρόπος να φέρεις ανθρώπους κοντά.
Τι σας κάνει να γελάτε;
O Hasbulla.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΟΥΛΑΡΑΣ
Ο Βαγγέλης Μουλαράς ξεκίνησε την πορεία του στον χώρο της κωμωδίας το 2014. Μετράει πολλές παραστάσεις, περιοδείες και φεστιβάλ και αποτελεί ενεργό μέλος της κωμικής σκηνής της Αθήνας. Είναι επίσης ο δημιουργός και παρουσιαστής της σατιρικής εκπομπής “Τα Νέα Της Εβδομάδας”. Τέλος, είναι ο βασικός drummer του συγκροτήματος “Πιόνι Ανοίγματος”.