“Τελευταία κρίση” – έκθεση στο Συσσίτιο

H Σμάρα Αγιακάτσικα γεννήθηκε στη Ρόδο. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος. Φωτογραφίες της υπάρχουν στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Πήρε πτυχίο φωτογραφίας, Φωτογραφικής Επικοινωνίας και Αρχιτεκτονικής εσωτερικών χώρων, από την Ecole Nationale Superieure des Arts Decoratris, Paris.

Εργάσθηκε στο Παρίσι στα Pin-up studios και μαθήτευσε ως βοηθός με τους φωτογράφους: Sarah Moon, Paolo Roversi, Oliv. Toscani, και Peter Lindberg.

Δίδαξε φωτογραφία στα Τ.Ε.Ι. Αθήνας (1987), στην σχολή Focus (1990) και διακόσμηση στο Κολλέγιο Αθηνών (1991 – 1997).

Έχει πραγματοποιήσει 13 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε 16 ομαδικές.

Φωτογραφίες της έχουν δημοσιευθεί σε πολλά περιοδικά Φωτογραφίας, σε βιβλία του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, στο γερμανικό βιβλίο Gestaltete Shop Design,  στο ιταλικό βιβλίο Storia e Arte di Atene,  και αλλού.

ΤΙ ΓΡΑΦΕΙ Η ΙΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΗΣ:

Τα έργα διαπραγματεύονται την φύση της αλληγορίας της ψυχής. Η δραματική κατάσταση του ανθρώπου, όπου ο κόσμος της πραγματικότητας προβάλλεται, στον άλλο κόσμο, μέσω της φαντασίας του.

Η ανθρώπινη ηθική μπαίνει στην υπερουράνια τάξη πραγμάτων, μέσα στην οποία παίζεται το αλληγορικό θέατρο  των παθών και των συμβάντων μιας γήινης πραγματικότητας. Ο άλλος κόσμος εμφανίζεται με την εικόνα αυτού του κόσμου.

Στο βάθος όμως, βρίσκεται το μυστήριο της ψυχής μας, στις τρεις καταστάσεις της. Την Ανθρώπινη, την Απογυμνωμένη και την Αναγεννημένη, το Καθαρτήριο και τον Παράδεισο, τους τρεις κόσμους του Δάντη. Η Κόλαση παρουσιάζεται όπως την φαντάζεται κάθε άνθρωπος: Πύρινη.

Το Καθαρτήριο παραπέμπει τη φαντασία μας στο νερό δια μέσου του οποίου εκτός από την ιδιότητα της κάθαρσης, ήταν το στοιχείο, που οδηγούσε στην άλλη διάσταση τους αρχαίους προγόνους μας.

Ο Παράδεισος σύμφωνα με τον Δάντη ήταν ο «Έμπυρος ουρανός»: αυτός μονάχα, γράφει, μένει ακίνητος, ψηλότερα, απ’ όλους τους ουρανούς και είναι η κατοικία του Θεού.

Οδυσσέας, Δάντης, Ορφέας, Αινείας, Χριστός 5 προσωπικότητες που έκαναν αυτό το επικίνδυνο και φοβερό ταξίδι μέσα στον Αδη , καθένας για διαφορετικό λόγο και σκοπό. Οι περιπέτειες του, τον έξυπνο Οδυσσέα τον άλλαξαν, από πανούργο αλαζόνα σε σοφό. Επιστρέφοντας στην Ιθάκη, όλη η κοσμοθεωρία του, είχε αλλάξει.

Ο Άδης μεταφορικά είναι η τελείωση, η ολοκλήρωση για τον άνθρωπο, διότι ο άνθρωπος μέσα από τις δύσκολες καταστάσεις, δηλαδή την Κάθαρση, ατσαλώνεται, ωριμάζει και δρά σοφά. Αλλά η Κάθαρση δεν μπορεί να έρθει με ημίμετρα, ούτε με υπεκφυγές. Ούτε με τις προσπάθειες άλλων. Η κάθαρση είναι προσωπική, το ίδιο και η ανάσταση του πνεύματος.

 

About Author

Back to top